نکات مهم در رابطه با مراحل تربیت کودکان

مراحل تربیت کودک

مراحل تربیت کودک ( steps of child`s upbringing )

مراحل تربیت کودک از کودکی تا نوجوانی بسیار متفاوت و حائز اهمیت فراوان هستند . یقینا شما برای فرزندتان بهترین ها را میخواهید باید بدانید که هر والدی اینگونه است . اما پرورش کودک میتواند گاهی بسیار سخت و ناتوان کننده باشد و شما در آن دچار خطاهای ناخواسته ای بشوید که شخصیت و سرنوشت و آینده کودکتان را تهدید میکند . نگرانی های بهداشتی ، مسائل ایمنی ، تغذیه ، عزت نفس ، آموزش و پرورش و اجتماعی شدن همه و همه موانعی هستند که بر سر راه مراحل تربیت کودک وجود دارند . و این نه تنها در یک روز بلکه در تمام زندگی کودک در جریان است و بسیاری از والدین حتی نگران هستند که آیا فرزند آنها از نظر جسمی هم در حال رشد است یا اینکه باید بیشتر رشد کند حال آنکه اکثر والدین کودکان سالمی دارند که نسبت به تربیت آنها بی توجه اند .

اهمیت استفاده از مشاوره

مراحل تربیت کودک دشوارند اما شما در این راه تنها نیستید ، نگران نباشید هر والدی مسائل و نگرانی های مشابهی با شما دارد . اما گاهی اوقات شما کمی کمک نیاز دارید . به همین دلیل است که ما متعهد هستیم که  مراحل تربیت کودک را برای والدین کودکان در هر سنی به عنوان تجربه مشاوره تربیت کودک شرح دهیم . یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی انواع وسیعی از برنامه ها ، خدمات ، منابع و حرفه ای های زمینه مشاوره کودک را ارائه میدهد که میتوانند به شما در ایجاد یک خانواده سالم و شاد کمک کنند . باید بدانید که مراحل تربیت کودک  بسیار حساس و نیازمند پیگیری ها و تلاش های پدر و مادر در این مسیر هستند .

از بدو تولد

مراحل تربیت کودک از بدو تولد

مراحل تربیت کودک از بدو تولد برای کودکان متفاوت است . هر کودک رشد و توسعه متفاوتی دارد و کارها را با سرعت مخصوص خود انجام میدهد . بچه ها در سنین تقریبا مشابه به نقاط عطف در زندگی خود دست میابند ، بنابراین یک نمودار سنی رشدی خاص داریم که هر یک از نقاط عطف اصلی را شرح میدهند و رشد در آن زمان معمولا اتفاق میافتد . درک این ها به شما فرصتی میدهد تا به کودک خود کمک کنید تا مهارت های جدیدی را به دست آورد و به پتانسیل کامل خود برسد . نوزادان بسیار شگفت انگیز هستند ، زیرا هر روز تغییرات و پیشرفت های جدیدی میکنند . این تغییرات در 3 ماه اول زیاد است . در حالی که هر کودک به طرق مختلف و با سرعت خود رشد میکند . مراحل تربیت کودک از بدو تولد باید از این دوره شروع شوند .

مراحل رشد از سه ماهگی

مراحل تربیت کودک از بدو تولد شروع میشوند و از سه ماهگی قابل اجرا هستند . کودک شما باید کشش و لگد زدن را در سه ماهگی شروع کند ، درک چیزهایی مانند گرفتن انگشت و پاسخ دادن به صدای بلند در این سن رخ میدهد . کودک در سه ماه اول شروع به لبخند و نگاه کردن به مردم و اشیاء بصورت خیره میکند . او ترجیح میدهد به چهره ها و رنگ های روشن نگاه کند . سعی کنید لباس هایی با رنگ شاد و روشن بپوشید اینها برای تقویت بینایی و توان بصری کودک موثر هستند . او به صدا حساس است شما هرگز نباید با صدای خیلی بلند او را متشنج کنید . از مهمترین مراحل تربیت کودک از بدو تولد استفاده از صدای ملایم و موسیقی های گوش نواز است که به شما یک کودک آرام هدیه میدهد .

مراحل تربیت کودک از نظر روانشناسی ( steps of psychology of child`s upbringing )

مراحل تربیت کودک از نظر روانشناسی از زمانی که کودک توانایی ارتباط برقرار کردن پیدا میکند ارزشمندتر میشود . از چهار تا شش ماهگی تصاویر برای کودک واضح تر و ارتباطات برقرار کردن با پدر و مادر اندکی ساده تر شده است . حالا کودک با خنده یا گریه خواسته های خود را عنوان میکند . والدین در این سنین بیشتر از همیشه کودک خود را دوست دارند . پس از این سن اندکی بعد کودک راه رفتن و صحبت کردن را یاد میگیرد و حالا نیازمند توجه و آرامش بیشتری از جانب والدین است . او میتواند سرو صدا کند یا درب ها را باز کند و کلید برق را خاموش و روشن کند و اینها گوشه کوچکی از خرابکاری های این موجودات شیرین و دردسرساز است که با توجه به مراحل تربیت کودک از نظر روانشناسی ، والدین باید به آنها پاسخ مثبت بدهند .

مراحل تربیت کودک پسر ( steps of boy`s upbringing )

مراحل تربیت کودک پسر مبحثی است که در مورد آن توصیه های بسیاری در زمینه رشد روانشناختی ، اجتماعی ، عاطفی و تحصیلی پسران در سایت ها و کتاب های مختلف وجود دارد ، با بررسی بسیاری از شیوه های روانشناسی و آماری همه این متون متفق القول هستند که کودکان پسر بیشتر در تلاش هستند که خودشان را در اجتماع نشان بدهند و مردانگی خود را اثبات کنند و دیده شوند . بطور کل یک کودک پسر از تولد تا 18 ماهگی به خانواده خود وابسته است و همیشه در آغوش آنهاست او میخندد ، گریه میکند و با یک نوزاد دختر تفاوت چندانی ندارد . در واقع تفاوت های او از 18 ماهگی یه بعد شروع میشود . آنها در این سن گام های جسورانه برمیدارند و بسیار پر سر و صدا هستند و از نظر فیزیکی بسیار فعال و دردسر ساز میشوند .

مراحل تربیت فرزند پسر با توجه به سنین مختلف او

با توجه به مراحل تربیت کودک پسر مهم ترین سن برای آموزش کنترل خشم دقیقا همین سن است . شما باید یک الگوی آرام و با کنترل باشید . در سن پنج تا هفت سال آنها برای چالشی بنام مدرسه آماده میشوند و شما باید استقلال را به آنها بیاموزید . آنها اولین دوستان خود را در این سن تجربه میکنند و شما وظیفه دارید با کودک خود درباره معیارهای یک دوست سالم و مفید صحبت کنید . کودک حالا حرف های شما را متوجه میشود و به آنها اهمیت میدهد . کودکان پسر در سن هشت تا ده سال میتوانند در یک ورزش موفق شوند ، برای موفقیت در مدرسه تلاش کنند و اختلافات جنسیتی و مشکلات اجتماعی مربوط به آن را آموزش ببینند . در تمام مراحل زندگی یک کودک بر والدین واجب است که بدون استفاده از خشونت کودک را به مسیری درست سوق دهند .

از بدو تولد

مراحل تربیت کودک دختر

مراحل تربیت کودک دختر بسیار مهم اند چون در جهان امروز کودکان دختر بیشتر در معرض خطرات جنسی قرار میگیرند شما باید پدر و مادری باشید که از این جنبه با فرزند خود صحبت میکند شما باید برای او توضیح بدهید که بعضی از مسائل در اجتماع بسیار مهم هستند باید به او مرز های شخصیتی و بدنی اش را بیاموزید . کودک شما باید بیاموزد که تمام افراد اجتماع خوب نیستند و افراد بد و حتی مریض نیز در آنها وجود دارد کودک شما باید بیاموزد که بعضی از افراد منتظر فرصتی برای سوء استفاده هستند ، بعضی از مکان ها برای او امن نیستند . او در مسائل جنسیتی خود باید کودکی بسیار روشن و فهمیده باشد شما باید به او مرزهای بدنی اش را بیاموزید و به او نشان دهید کسی اجازه لمس او را ندارد . و این از مهمترین مراحل تربیت کودک دختر است .

نکات مهم تربیت کودک دختر

البته شما باید بدانید که بعضی از پدر و مادرها در این زمینه و در اجرای مراحل تربیت کودک دختر تندروی میکنند و باعث ایجاد معضلاتی در زندگی آینده کودک میشوند . یکی دیگر از راه هایی که به شما کمک میکند که یک فرزند دختر با شخصیتی قوی در آینده را داشته باشید این است که به او فیلم ها و کتاب های با شخصیت های قوی زن معرفی کنید باید سعی کنید به کودک خود بیاموزید که میتواند در اجتماع با انواع مشکلات دست و پنجه نرم کند و زیر بار این مسائل تنها بخاطر اینکه دختر است کم نیاورد . در مراحل تربیت فرزند از نظر روانشناسی شما باید سعی کنید که برای کودک دختر خودتان یک الگوسازی مفید ایجاد کنید . این الگو حتی گاهی میتواند پدر یا مادر باشد اگر شما پدر و مادری محکم مستقل و قوی باشید کودک از شما تقلید میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Child Development Ages & Stages - Child Care Resource ...

راهکارهایی برای تربیت کودک در اسلام

تربیت کودک

تربیت کودک در اسلام ( child upbringing in Islam )

تربیت کودک در اسلام امری بسیار مهم است ، از دیدگاه اسلام یکی از مهمترین وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان حق آموزش است . فرزندان شما حق دارند حق آموزش و پرورش مناسب داشته باشند . یکی از مهم ترین جنبه های مشاوره کودک توجه والدین به آموزش کودک با توجه به سنت های اسلامی است ، این بهترین هدیه ای است که والدین میتوانند به فرزندان خود ارائه دهند ،  این کار والدین میتواند آنها را به والدین مسئول و مسلمان که حقوق خدا و دیگران را تحقق میبخشند مبدل کند . تربیت کودک در اسلام حتی میتواند کودکان را در آینده نیز موفق سازد . پیامبر (صلال الله علیه علیه و سلم ) فرموده اند : « بهترین هدیه برای کودکان از جانب والدین ، آموزش درست آنها است » .

ارزش تربیت اسلامی

تربیت کودک در اسلام به طوری که کودک بتواند در این زندگی و آخرت موفق باشد ، مسئولیت والدین است . در دنیای امروز ، در حالی که معمولا والدین به نوعی آموزش و پرورش سکولار توجه دارند آموزه های دینی میتوانند به آنها در جهت ایجاد یک روش تربیت حرفه ای و موفقیت در سراشیبی های زندگی کمک کنند ، تمرکز بر آموزش و پرورش اسلامی به ندرت مورد توجه قرار میگیرد . فرزندان محروم از آموزه های اسلامی میتوانند از ایجاد ارتباط نزدیک با خالق خود ، که پایه و اساس همه موفقیت ها در این زندگی و آخرت است بی بهره باشند . تربیت فرزند در اسلام مبتنی بر عشق به پروردگار ، میتواند به آنها کمک کند که زندگی صلح آمیزتری داشته باشند ، به راحتی با چالش های زندگی مقابله کنند و حقوق و تعهدات اطرافیان ( از جمله والدین خود) را تحقق بخشند .

اهمیت تربیت کودک در اسلام ( importance of child upbringing in Islam )

اهمیت تربیت کودک در اسلام مبحثی است که اذعان میدارد والدین باید فرزندان خود را به پیروی از احکام الهی هدایت کنند و همه اعمال و عبادات مذهبی که برای آنها برای نزدیک شدن به خدا مهم است به کودکان خود بیاموزند . این شامل آموزش کودکان با تمامی آیه های خدا است که میتواند توسط کودکان به طور کامل درک شود . اصول توحید هرگز نباید به آسانی مورد بی توجهی قرار گیرند زیرا مرزهای ورود به اسلام را علامت میزند . مبحث اهمیت تربیت کودک در اسلام همچنین به ضرورت آموزش ایمان به کودک اشاره دارد ، ایمان به معنای اعتقاد به خداوند به عنوان پروردگار واقعی این جهان و کنترل کننده تمام جنبه های این جهان است و کودک شما به هر نحوی باید این را بداند . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی در آموزش صحیح شما در این باب میتواند موثر باشد .

کودک

نمود تربیت اسلامی

مثال اهمیت تربیت کودک در اسلام بارها بیان شده . محمد بن جبال میگوید که : پیامبر به او گفت : " ای محمد ! آیا میدانی خداوند حقی بر بندگان خود دارد و حقی برای آنها بر او است ؟ » گفتم : « خدا و رسولش بهترین حقوق را نزد خدا دارند » او گفت : « خداوند بر بندگانش حقی دارد که او را بدون پذیرفتن هیچ گونه شریکی در پرستش پستایند و حق بندگان بر او این است که کسی را که او را عبادت میکند و رهنمودهایش را انجام میدهد مجازات نمیکند " (صحیح البخاری ) . اعتقاد به خدا یعنی بپذیریم که او نه تنها خالق ما بلکه خالق این جهان و همه موجودات در این جهان است . پس بر والدین واجب است که این را به فرزند خود آموزش دهند تا کودک به قدرت مطلق خالق خود یعنی خدا پی ببرد .

روش تربیت کودک در اسلام، تربیت دینی کودک

روش تربیت کودک در اسلام  این است که ابتدا باور به خدا را به کودک بیاموزید . باور به خدا در زندگی نه تنها میتواند به نجات نهایی منجر شود ، بلکه این تربیت دینی کودک میتواند عشق خدا را در قلب کودک در سنین اولیه پرورش دهد . قرآن همچنین به ما نمونه ها و آیاتی را نشان میدهد که پیامبران و عادلان بر اهمیت آموزش حقوق خدا به فرزندانشان تأکید داشته اند . به عنوان مثال ، لقمان دستورالعمل های زیر را به پسرش ارائه داده که در قرآن توسط خداوند به آن اشاره شده است :

" و به یاد داشته باشید هنگامی که لقمان به پسر خود توصیه کرد : " پسرم ! برای خدا شریک قائل نشو . بطور قطع ، قرار دادن شریک در کنار خدا در عبادت او بزرگترین ظلم ( اشتباه ) است " [ سوره لقمان آیه 14 ] .

اهمیت آموزش اعمال اسلامی به کودک

به عنوان بخشی از روش تربیت کودک در اسلام ، والدین نیز باید اطمینان حاصل کنند که فرزندان خود را در تمام مراسم عبادت شامل :

  • پنج بار نماز واجب
  • روزه
  • زکات
  • حج
  • قرآن و غیره

آموزش دهند . ابن جبل از یاران پیامبر مرتبط با روش تربیت کودک در اسلام بیان میکند : « من به رسول خدا ( ص ) گفتم : به من پندی بده که با آن به بهشت برسم و از آتش جهنم دور باشم . پیامبر  گفت : این موضوع در ظاهر دشوار است اما خداوند آن را برای کسانی که او را میپرستند ،  آسان ساخته است . عبادت خداوند را بجا آورید و به او شرک نورزید ، نماز بخوانید ، زکات را بپردازید ، روزه ماه رمضان را رعایت کنید و حج را بجا آورید تا از آتش جهنم در امان بمانید " .

راه های تربیت کودک در اسلام   ( ways for child upbringing in Islam )

تربیت کودک در اسلام

راه های تربیت کودک در اسلام مبحثی گسترده است . آموزش کودکان درباره احترام به حقوق دیگران و به ویژه درک حقوق دیگران از مهمترین نکات تربیت کودک در اسلام است . شرح مختصری از اهمیت موضوع  تربیت کودک در اسلام در آیه زیر یافت میشود :

" خداوند را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید ، به پدر و مادر خود نیکی کنید همچنین به فرزندان خود ، یتیمان ، مساکین ( فقرا ) ، همسایه ای که نزدیک شماست ، همسایه ی دور ، دوست و همنشین ، مستمندان و واماندگان در راه و بردگان خود نیز ، که خداوند فخر فروشان خود پرست را دوست ندارد " .

" سوره النساء آیه  35 "

مبحث راه های تربیت کودک در اسلام بر تربیت دینی کودک تاکید زیادی دارد که این آموزه ها به وضوح در قرآن و احادیث بیان شده است .

مثال هایی از تربیت کودک در اسلام

کودکان متولد شده در برخی از فرهنگ های غیر مسلمان ممکن است بدون وجود تربیت دینی کودک همان احترام را به والدین و بزرگان بگذارند . بنابراین اطفال باید احترام گذاشتن به اجتماع و احترام به والدین خود ، حفظ روابط خوب با بستگان و همسایگان را بیاموزند . کودکان همچنین باید نسبت به از بین بردن عادت های بدی که میتواند منجر به بی احترامی به دیگران شود ، هشدار داده شوند . این عادت های بد عبارتند از بدنیتی ، دروغگویی و سوء استفاده از دیگران و امثال اینها . مهارت های فرزند خود را که در جهت انتخاب یک شغل و آینده انسانی و  حلال است سوق بدهید و سعی کنید کودک خود را با نان حلال به رشد برسانید . شما باید بدانید که تربیت کودک در اسلام یک امر سطحی و بی اهمیت نیست و اهمیت تربیت کودک در اسلام بسیار زیاد است .

آداب تربیت کودک در اسلام، تربیت کودک در اسلام

آداب تربیت کودک در اسلام  نشان داده کمک به کودکان برای انتخاب مدل های خود از نکات مهم تربیت کودک در اسلام است . مدل های زندگی به افراد کمک میکنند که رفتار و شخصیت خود را بر اساس آن شخصیت ها شکل بدهند . بنابراین والدین باید به فرزندان خود کمک کنند تا مدل های خود را از الگوهای مناسب انتخاب کنند . هنگام تدریس در مورد اسلام و آموزه های آن ، والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا در مورد زندگی پیامبران ، به ویژه پیامبر اکرم ( ص ) ، امامان و اصحاب و یاران پیامبر یاد بگیرند . یادگیری در مورد این شخصیت های اسلام که آموزه های اسلام را به اجرا در آورده اند ، میتواند به کودکان کمک کند تا از دانش بشری بهره بگیرند و از روابط این افراد با خدا و نحوه زندگی آنها نمونه گیری کنند .

کودک

سخن آخر با والدین

تربیت کودک در اسلام ممکن است دشوار باشد اما راهکارهای بسیار دارد . همانطور که در مبحث آداب تربیت کودک در اسلام گفتیم الگوی مناسب کودک را باید به کودک بشناسانید اگرچه سخت است که کودک در مورد جزئیات زندگی هر یک از آنها بیاموزد ، والدین باید حداقل این شخصیت ها را به فرزندان خود معرفی کنند . کاشت بذر احترام به چنین شخصیت هایی در سنین اولیه در دل های فرزندان شما ، آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شخصیت های اسلام ، زمانی که بزرگتر میشوند ، آسان تر میکند . پدر و مادر باید حداقل این شخصیت ها را به فرزندان خود معرفی کنند . این که چگونه چنین شخصیتی در محافل اسلامی به وضعیت عالی دست یافته است هم مهم است . تربیت کودک در اسلام از مهمترین مباحث مشاوره تربیت کودک و بطور کل مشاوره کودک است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:importance of female child education in Islam 

نکاتی در رابطه با روانشناسی کودکان

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک یعنی شناخت مراحل رشد کودک . روانشناسی کودک یعنی شناخت نیازها در ارتباط با رشد . روانشناسی کودک یعنی کنترل رشد هماهنگ با سن او . والدین اولین وظیفه ای که دارند اینست که ببینند رشد کودک با سن او مطابقت دارد یا خیر . از نظر گفتاری ، هوش ، درک از مسائل اطراف و توانایی در انجام کارهایش با سن او هماهنگ است یا خیر . در هر صورت یعنی بیشی یا کاستی باید به کلینیک های روان درمانی مراجعه شود . کودکی که زودتر از موعد دندان در می آورد یا سینه خیز میکند احتمال دارد پیش فعال باشد . کودکی که دیرتر حرف میزند و دیرتر ارتباط برقرار میکند احتمال ناتوانی ذهنی دارد . به هر حال پیشگیری و درمان به موقع کمک زیادی به بازگشت میکند . هر چقدر کودک بزرگتر میشود نیاز بیشتری به آموزش و مهارت ها پیدا میکند .

روانشناسی کودک به ما کمک میکند بدانیم در هر سن کودک ما باید توانایی چه کارهایی را داشته باشد . شناخت ما از مراحل رشد جسمی ذهنی عاطفی گفتاری و مهارت ها مجموعه ای از روانشناسی کودک را تشکیل میدهد . روان شناسی کودک به ما کمک میکند تا بدانیم فرزند ما در ارتباط با همسالانش در چه جایگاهی قرار دارد . روانشناسی کودک به تحلیل رفتارهای کودک در هر مرحله رشد میپردازد . والدینی که به تربیت کودک خود اهمیت میدهند حتما باید به مشاوره کودک و مشاوره خانواده مبادرت بورزند . این والدین در خانه خود قهرمان یا یک فرد کارماتیزم پرورش نمیدهند . آنها مطمئن هستند در حد توان خود حداکثر تلاش خود را برای پیشرفت فرزندشان کرده اند . هر کودک با توان و استعداد خاص خود به دنیا می آید . اگر ما در حد توان و استعداد کودکمان تلاش کرده باشیم یعنی والدین خوب و موفقی بوده ایم .

نکات روانشناسی کودک

نکات روانشناسی کودک

نکات روانشناسی کودک ما را به مسائلی توجه میدهد که باید بدانیم . در سنین زیر شش سالگی باید تعداد لغات کودک افزایش یابد . یکی دیگر از نکات روانشناسی کودک اینست که باید بتواند از کسانی مانند شخصیت های کارتونی ، معلم ودوستان تقلید کند . او معمولا در این سنین فقط به خود و خواسته های خود فکر میکند . اگر در حق کسی لطف میکند برای توجه و جلب اعتماد دیگران است . یکی دیگر از نکات روانشناسی کودک مرموز شدن یا حرف زدن با ایما و اشاره است . او برای حرف های خود سمبل انتخاب میکند و از شما میخواهد به این سمبل ها توجه کنید مثلا برای آب خواستن با شما قرارداد میبندد . « اگر دستم را بالا بردم یعنی آب میخواهم . اگر پایین آوردم یعنی نمیخواهم » والدین این رفتارها را نباید سرسری بگیرند .

والدین باید وارد بازی کودکانه ای شوند که در نظر کودک بسیار مهم است به این رفتارها فکر های پیش عملیاتی میگویند . یکی دیگر از نکات روانشناسی کودک حفظ غرور کودک در مقابل اعضای خانواده ، دوستان و حتی پیش خود شماست . هیچگاه کارهای او را مسخره نکنید . وقتی خشمگین یا عصبانی هستید او با شوق برای مطرح کردن چیزی به طرف شما میدود سرش داد نزنید . این حرکت ممکن است برای همیشه او را درمقابل شما خاموش کند . دیگر از جرقه های فکریش برای شما نخواهد گفت . با شما غریبگی خواهد کرد . حتی ممکن است دچار لکنت یا سرخوردگی اجتماعی شود . سن زیر شش سالگی از دوران بسیار حساسی است که هر حرکت ، کوتاهی و یا برعکس توجه ممکن است تا آخر عمر همراهش باشد . یک رفتار مثبت باعث دلخوشی و یک رفتار نا خوشایند ممکن است باعث پشیمانی باشد .

روانشناسی کودک دبستانی

روانشناسی کودک دبستانی

روانشناسی کودک دبستانی تابع روانشناسی فردی و اجتماعی کودک است . روانشناسی کودک دبستانی به بررسی تفاوت رفتار کودک در بیرون با منزل میپردازد . روانشناسی کودک دبستانی از روی رفتار کودک در دبستان به  چگونگی رشد او پی میبرد . کودکی که در دبستان نمیتواند از حق خود دفاع کند و در مقابل زورگویی دیگران خاموش است . او در آینده به دیگران باج خواهد داد . در جامعه آزار خواهد دید . این کودک درخانه بیشتر بلوف میزند و مسائلش را با خانواده در میان نمی گذارد . کودک را ممکن است به کارهایی وادار کنند که خود تمایل به انجام آنها ندارد . او معمولا در خانه زورگواست  و رفتارپر هیجانی دارد . به همین ترتیب رفتارها مانند یک پیشگو آینده کودک را پیش بینی میکنند . با همین رفتارهاست که مشخص میشود بایک کودک در خانه و در جامعه چگونه برخورد شده است .

توانایی تقابل کودک در برابر این رفتارها چیست ؟ تاثیرات محیطی و فردی در او تا چه اندازه بوده است ؟

روانشناسی کودک پیش دبستانی

روانشناسی کودک پیش دبستانی میتوان گفت یکی از دوره های حساس روانشناسی کودک است . کودک از دامان خانواده به اجتماع وارد میشود . روانشناسی کودک پیش دبستانی با کودک بسیار متفاوت است اما مسلم است که رفتار کودک پیش دبستانی متاثر از کودکی پیش از پیش دبستانی است . دوران بسیار حساس که زحمات والدین در این زمان متجلی میشود . کودکی که وارد اجتماع میشود ممکن است بطور کلی رفتاری متفاوت داشته باشد . در خانه بازیگوش اما در مقطع پیش دبستانی آرام و یا بالعکس باشد . کودکی در خانه کوچکترین رفتارش مورد توجه بوده اکنون در بین دانش آموزان گم و ناشناخته است . از طرفی دور شدن از والدین و محیط خانواده واکنش هایی در پی دارد . روانشناسی کودک پیش دبستانی از این رفتارها نشات میگیرد . کودک با توجه به میزان پذیرش  شناخته و روانکاوی میشود .

عوامل زیادی در مانوس شدن کودک با محیط خارج از خانه دارد . میزان توجهی که در خانواده به کودک میشده است . دیگر مقدار سرگرمی هایی که در خانه داشته است . تا چه حد این کودک به مادر وابستگی داشته است . آیا هر ازگاهی مادر او را با اقوامی مانند مادر بزرگ ها و یا پرستار کودک تنها میگذاشته است ؟ چقدر اجتماعی بار آمده است ؟ ویا چقدر در خانه نگرانی دارد ؟ آیا محیط خانه برای او مانند یک سلول تک نفره و پر از خشم و تنبیه است ؟ به هر حال روحیات کودک در رفلکس های خارج از خانه مشخص میشود .

تعریف روانشناسی کودک

تعریف روانشناسی کودک

درتعریف روانشناسی کودک میتوان گفت : روانشناسی کودک زیرشاخه روانشناسی رشد است . تعریف روانشناسی کودک در واقع دیاگرام رشد و تغییرات روانی کودک از تولد تا بزرگسالی است . علم روانشناسی مطالعه رفتارها است . اینکه در مقابل یک کنش کودک چه واکنشی بروز میدهد . واکنشها بر اثر چندین عامل تفاوت میکنند . عوامل محیطی ، ژنتیکی و وراثت رفتاری . وراثت رفتاری با عوامل ژنتیکی تفاوت دارد که کمتر روانشناسی به آن پرداخته است . مانند وسواس که در یکی دو نسل دیده شده است . اگر ژنتیکی باشد بادی در رشته های دی آن ای و ار ان ای ژنومهای خاصی دیده شود . مانند تاسی یا بیماری هموفیلی که ژنتیکی است و ژنومهای آن بر روی کروموزون ها مینشینند . آما وراثت رفتاری زیر مجموعه تربیت و الگوی رفتاری میشود . این رفتار بر اثر تکرا یک کنش توسط والدین صورت میگیرد . مثلا وسواس داشتن به آب .

کودک از وقتی مادر خود را شناخته نسبت به آب وسواس داشته است . مادربزرگ او نیز نسبت به آب وسواس داشته این وسواس داشتن نسبت به آب در وجود او نهادینه شده و به صورت یک باور در ذهن او جا گرفته است . محققان در تحقیقات میدانی یک کودک مبتلا به وسواس را میبینند و در مورد اقلا دو نسل تحقیق میکنند . نتیجه این تحقیق یک فرضیه احتمالی میشود که به اینصورت بیان میشود . احتمال دارد وسواس یک بیماری ژنتیکی باشد . در مورد روانشناسی کودک نیز چنین است برخی رفتارها از طریق الگو گرفتن از دونسل در فرد سوم نهادینه میشود . تشخیص ژن و یا انتقال رفتار وراثتی به عهده متخصصان و محققان میباشد که بهتر است توسط خانواده ها پیش داوری نشود . مرکز مشاوره کودک آویژه برای شما و فرزندانتان شعف و شادی آرزومند است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره روانشناسی کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Child Psychology and Development 

نکاتی در رابطه با روانشناسی کودکان پنج ساله

روانشناسی کودک 5 ساله

روانشناسی کودک 5 ساله نیازمند توجه بسیاری است و والدین باید کودک خود را برای آینده بهتر آموزش دهند . باید بدانید حتی زمانی که فرزند شما بزرگتر میشود و مدرسه را شروع میکند ، برای او بازی بسیار مهم است . همچنان کودک شما مسائل بسیاری یاد میگیرد و مهارت های اجتماعی ، عاطفی و تفکر خود را گسترش میدهد . بازی کودک شما در حال حاضر پیچیده تر است . پر از تعداد زیادی فانتزی ، درام ، الگو و قهرمانان خیالی است . شما ممکن است متوجه شوید که فرزند شما میتواند با دیگران بازی کند تا یک هدف مشترک را به دست آورد یعنی بازی های گروهی انجام دهد مثلا ، با همکاری دوستش یک ساندویچ بزرگ خمیری یا یک ربات با قطعات پلاستیکی بسازد . فرزند شما بیشتر اجتماعی میشود و ترجیح میدهد با دوستان خود بازی کند نه به تنهایی یا فقط با شما .

اگرچه ممکن است عروسک و اسباب بازی های خود را سخت به اشتراک بگذارد اما این کار را صرفا برای بازی کردن با بچه های دیگر انجام میدهد . بازی کردن در چهارچوب قوانین باعث میشود گاهی اوقات کودک پنج ساله دوستان خود را به چالش بکشد . او حتی ممکن است دیگران را متهم به تقلب در زمانی که برنده نیست بکند اینها گوشه کوچکی از خلقیات یک کودک 5 ساله با توجه به روانشناسی کودک 5 ساله است .

نکات روانشناسی کودک 5 ساله

نکات روانشناسی کودک 5 ساله را در این متن مختصرا بیان میکنیم . فرزند شما در پنج سالگی میتواند احساسات خود را تا حد تقریبا تکامل یافته ای بیان کند ، گرچه ممکن است برای شناسایی و صحبت کردن در مورد احساسات پیچیده مثل سرخوردگی یا حسادت زمان نیاز داشته باشد . با توجه به روانشناسی کودک 5 ساله ، او همچنین کنترل بیشتری بر احساساتش دارد و ممکن است اوج هیجان ناگوار خشم و غم را کمتر کند . شما اگر صبر بیشتری داشته باشید ، فرزند شما ممکن است با شما منطبق باشد . این بدان معنی است که اختلافات کمتر در آینده بین شما و فرزند پنج ساله تان وجود دارد .

پنج ساله ای که دوست دارد مستقل باشد ، هنوز عشق و توجه زیادی نیاز دارد . ارتباط با شما و خانواده اش مهم ترین چیز در زندگی او است . او تشویق شما را میخواهد تا به دستاوردهای خود مفتخر باشد . با توجه به نکات روانشناسی کودک 5 ساله ، کودک شما میتواند برای مدت بیشتری به یک فیلم یا مبحث توجه کند . او مفاهیم ساده مانند زمان ( امروز ، فردا و دیروز ) را میفهمد ، فصول را میفهمد ، بعضی از کلمات را از طریق دیدگاه به رسمیت میشناسد و تلاش میکند تا کلمات را درست ادا کند .

مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله,روانشناسی کودک 5 ساله لجباز,

مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله

مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله ، راهکارهای بسیاری به والدین ارائه میدهد . پنج ساله شما مستقل تر است و دوست دارد تصمیمات کوچکی مثل لباس پوشیدن یا ناهار خوردن را به تنهایی انجام دهد . از آنجا که شروع مدرسه حفره ای به یک دنیای کاملا اجتماعی جدید را برای کودک باز میکند که با یک مجموعه کامل از قوانین همراه است ، این ممکن است برای فرزند شما ترسناک یا چالش برانگیز باشد و این ترس ، کودک را نافرمان و لجباز کند مثلا او نمیخواهد که برای مهدکودک رفتن صبح زود از خواب بلند شده یا اینکه مدت طولانی در مهدکودک یا مدرسه بماند . در روانشناسی کودک 5 ساله راهکار این است که کمی برنامه ریزی و آماده سازی کنید این میتواند انتقال مفهوم نظم را به کودک تسهیل کند و او را به آرامش فکری برساند . در این سن ، فرزند شما ممکن است :

  • اشکال ساده را با مداد کپی کند
  • نام و نام خانوادگی خود را بنویسد
  • نام کامل ، آدرس ، سن و تاریخ تولد خود را بگویید
  • تصاویر واقع گرایانه بیشتری را به تصویر بکشد برای مثال ، فردی با سر و با چشم ، دهان و بینی و بدن و با دست و پا
  • کتاب های تصویر ساده را بفهمد
  • درک اهمیت قواعد و دلایل ساده ای از قوانین را داشته باشد .

راه هایی برای رشد فکری کودک 5 ساله

در مبحث مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله کمک به رشد فکری کودک در پنج سالگی راه هایی دارد که در زیر به برخی اشاره میکنیم :

تشویق به حرکت : بازی های مختلف ورزش و فعالیت های تفریحی با هم یا با دیگران . این کار مهارت های اجتماعی را مانند همکاری ، مذاکره ، بازی عادلانه و داشتن یک ورزش خوب را آموزش میدهد . فرزندتان را در معرض مشارکت در کارهای ساده خانگی قرار دهید . تنظیم میز و یا کمک به شما برای قرار دادن لباس تمیز روی طناب این موارد مهارت های حرکت و تفکر را توسعه میدهد ، در حالی که آموزش همکاری و مسئولیت را هم به او داده اید . این مهارت ها برای مدرسه در سالهای آینده هم مهم هستند .

بازی در این سن بسیار مهم است . اجازه دهید فرزند شما انتخاب کند که چگونه میخواهد بازی کند . هر روز با کودک خود بازی کنید ، حتی اگر فقط 10 دقیقه باشد . بازی کردن با فرزندتان به شما فرصتی میدهد تا وارد دنیای او شوید و آنچه را که فکر میکنید و احساس میکنید پیدا کنید . همچنین به فرزندتان نشان میدهید که از او مراقبت میکنید و میخواهید از وقت خود برای او صرف کنید .

روانشناسی کودک 5 ساله لجباز

روانشناسی کودک 5 ساله لجباز ، نیازمند مطالعه بسیار در این زمینه است . ما در مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی گاها میبینیم مادری بگوید پسر پنج ساله من رفتارهای بدی را نشان میدهد که خجالت آور و ناراحت کننده است . او در خانه بسیار شیطنت میکند و به کسی گوش نمی دهد ( مادر ، پدر ، پدربزرگ و مادربزرگ ) . او هیچ سخنی از احساسش نمیگوید و هیچ کار دیگری انجام نمیدهد ، هنگامی که چیزی را مطالبه کند و به او نرسد بسیار لجباز و خشن میشود . فریاد و صدای بلند او بزرگترها را میرنجاند و من برای تربیت فرزند مستاصل هستم ؛ حالا باید چکار کنم ؟ ... به نظر میرسد که شما از فرزندتان فراری هستید و البته به دلایل خوب !

اگرچه ممکن است از رفتارهای غیر عادی و حتی غیر قابل تحمل کودکتان به تنگ آمده باشید ، آنچه که در بالا توصیف شد رفتارهای مناسب سن برای 5 ساله است . با توجه به روانشناسی کودک 5 ساله ، فرزند شما در این سن یاد میگیرد که چگونه با جهان ارتباط برقرار کرده و محدودیت های خود را تحمل کند . او نیازمند شما ، به عنوان والدین برای پیگیری احساسات او با اعمال محدودیت است . یکی از راههای انجام آن از نظر بعضی از والدین این است که آنچه را که دوست دارد را از بین ببرند یا او را مجازات کنند . متاسفانه ، مجازات تنها به طور موقت اثر دارد ، و در آینده کودک را لجباز تر و نافرمان تر میکند و باعث میشود که او در رفتارهای دیگر پافشاری بیشتری بورزد . کودکان به سازگاری با محیط و والدین نیاز دارند .

موارد بیشتری در مورد روانشناسی کودک 5 ساله لجباز

احساس آنها باید شنیده شود . این شنیدن از جانب شما ممکن است چیزی شبیه این باشد : " آیا وقتی از کلمات بد استفاده میکنید عصبانی هستید ؟ " یا "به نظر میرسد که وقتی فریاد میزنید ناراحت هستید و من غمگین میشوم ". هنگامی که کودکان احساس میکنند شنیده میشوند ، میتوانند به محدودیت هایی که تنظیم میکنید گوش دهند . این جایی است که سحر و جادو از جانب شما رخ میدهد " وقتی میشنوید که هنگام استفاده از کلمات بد خشمگین میشوید ، اگر آرام تر و  ساکت تر باشید ، من میتوانم شما را بشنوم . " فرزند شما ممکن است فقط یک بچه با انرژی بالا باشد ، که روش های کافی برای صرف انرژی را به صورت مثبت نداشته باشد .

به طور معمول بر اساس مباحث روانشناسی کودک 5 ساله ، یک بچه با انرژی بالا ، با توجه به نیازهای مداوم برای تفریح ، پدر و مادرش را بسیار خسته و ناتوان میکند و آنها به زودی یاد میگیرند این تقاضای بی وقفه را نادیده بگیرند . از آنجایی که آنها کودک را نادیده میگیرند ، او یاد میگیرد از رفتار منفی به عنوان روشی برای جلب توجهی که میخواهد استفاده کند. هر گونه توجه ( حتی منفی ) بهتر از هیچ توجهی است . سعی کنید او را در فعالیت هایی که او را درگیر میکنید ثبت نام کنید . کلاس های طراحی ، شنا کردن ، کلاس زبان ، اجرای نمایش ، فعالیت های پر انرژی هستند که نیاز به انرژی دارند ، تا زمانی که آنها انرژی خود را تخلیه کنند .

نکات روانشناسی کودک 5 ساله,مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله,

روانشناسی کودک 5 ساله نافرمان

روانشناسی کودک 5 ساله نافرمان با استفاده از نکات روانشناسی کودک 5 ساله راهکارهای بسیاری برای این کار ارائه کرده است . در روانشناسی کودک 5 ساله لجباز بسیار مهم است که با شیوه ای که او رفتار میکند سازگار باشید . او را سرکوب نکنید ، اما با رفتار غلط به رفتار بد هم تشویق نکنید ! اما در روانشناسی کودک 5 ساله نافرمان بهترین راه این است که او را به یک اتاق آرام ببرید و در حالی که او از طریق شما از احساسات منفی خود رها میشود ، با او صحبت کنید . هیچ واکنش منفی از شما نباید سر بزند ، فقط به او بفهمانید که حتی اگر دو ساعت از گریه دست برندارد او چیز غیر منطقی را که میخواهد ، دریافت نخواهد کرد . اگر کودک باز هم گریه و پافشاری کرد شما حتما باید برای تربیت او از روانشناسی کودک و مشاوره خانوادگی استفاده کنید .

نکاتی در مورد کودکان 5 ساله

پرورش بچه ها امروزه ، یک وظیفه چالش برانگیز برای والدین است و با توجه به نکات روانشناسی کودک 5 ساله اگر به او توجه نورزید فرزند شما لجباز یا نافرمان میشود و او را معرض خطر قرار میدهد و کودک شما میتواند حتی بدتر شود . والدین به منظور کنترل آنها نیاز به صبر دارند . من پیشنهاد میکنم زمانی که فرزند شما عصبانی است یا بد رفتاری میکند نباید در آن زمان بحث کنید . بهترین راه این است که با فرزندتان ارتباط برقرار کنید البته زمانی که آرام هستید و آماده گوش دادنید . شما باید بدانید که چرا کودک به شدت لجبازانه رفتار میکند و کودک را از این وضعیت رها کنید آرامش شما به آنها کمک میکند آرام شوند .

در چنین زمانهایی باید بیشتر صبور باشید . والدین باید یک محیط مسالمت آمیز در خانه ایجاد کنند . این مکان باید با شادی و آرامش برای بچه ها پر شود . والدین باید هنگام تصمیم گیری در مورد هر چیزی که مربوط به خانه است توجه بیشتری را به فرزندان خود داشته باشند . امیدوارم که این کار به بچه ها کمک کند اما اگر موثر واقع نشود نیاز به مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله با استفاده از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Development Milestones for Your 5-Year-Old Child 

چگونه کودک هشت ساله خود را تربیت کنیم؟

تربیت کودک هشت ساله از دیگر مباحث مهم روانشناسی است . هشت سالگی برای یک کودک بهترین دوران آشنا بودن با کتاب است زیرا کودکان در این سن سواد را میآموزند و میتوانند به تنهایی کتاب بخوانند . رسالت شما به عنوان والدین در تربیت کودک هشت ساله این است که کتاب‌های مناسب با سن کودک را به او معرفی کرده و به او کمک کنید تا این کتاب‌ها را بخواند . کودک در هشت سالگی چالش مدرسه را پشت سر گذاشته است و گرفته چگونه در مدرسه وقت بگذراند و دوست های خود را انتخاب کند اما برای کودک چالشی بعنوان انجام تکالیف وجود دارد . اگر کودک نمیتواند تکالیف خود را به تنهایی انجام دهد به عنوان والدین شما نباید تکالیف او را انجام دهید شما باید به کودک فرصت دهید تا روی تکالیف خودش فکر کند و توانایی انجام آنرا با کمک شما پیدا کند .

تربیت کودک هشت ساله ( eight year old kid`s upbringing ) و نکات تربیتی کودک

بخش خلاقیت ذهن در کودک هشت ساله حالا به سطوح بالاتر و بخش های گسترده‌تری رسیده برای تربیت کودک هشت ساله شما باید سعی کنید که خلاقیت کودک خود را تحریک و پیدا کنید . یک کودک هشت ساله احتیاج دارد که استعدادهای خود را پیدا کند شما برای  تربیت کودک هشت ساله سالم و پیدا کردن استعداد های یک کودک باید بتوانید او را یاری دهید و مفید واقع شوید . کودک هشت ساله میتواند برای خودش به تنهایی تصمیم بگیرد ادراک کودک هشت ساله به میزان بسیار زیاد و قابل توجهی گسترش پیدا کرده و پیشرفت یافته است . کودک دوست دارد که کارهای روزمره خود را به تنهایی انجام دهد در تربیت فرزند هشت ساله شما نباید استقلال کودک خود را از او بگیرید گاهی اوقات توجه بیش از حد والدین باعث ناکامی‌های کودک در آینده ‌میشود .

تربیت کوک هشت ساله پسر ( eight year old boy`s upbringing )

تربیت کوک هشت ساله پسر هم مانند دیگر مسائل تربیتی کودک چالش برانگیز است . یک کودک هشت ساله پسر گاهی میتوانند مانند یک طوفان تمام زندگی انسان را به چالش بکشد و گاهی میتواند برای والدین خود یک کمک کار بسیار مفید باشد . شما باید بدانید که برخورد با یک کودک هشت ساله پسر اندکی با کودک هشت ساله دختر متفاوت است . آنها بیرون رفتن را افزایش میدهند و بیشتر روز خود را در خارج از خانه میگذرانند و شما در این بخش از زندگی کودک بدون نقش هستید و نمیدانید که کودک شما با چه مسائل اجتماعی بیرون از منزل دست و پنجه نرم میکند . برای تربیت کوک هشت ساله پسر شما باید بدانید که یاد دادن بسیاری از نکات اخلاقی و انسانی به فرزند پسرتان قبل از اینکه به سنی برسد که بیشتر وقت خود را خارج از منزل باشد چقدر مهم است .

خصوصیات اخلاقی کودک

نکات مهم تربیت پسر هشت ساله

در تربیت کوک هشت ساله پسر حالا شما میتوانید از او انتظارات بسیار زیادی داشته باشید . شما باید به عنوان یک والد مادر از کودک پسر هشت ساله خود انتظار داشته باشید که در انجام امور خانه مثل خریدهای نزدیک به منزل و کوچک به شما کمک کند . کودک با این کارهای پدر و مادر اعتماد به نفس مییابد و سعی میکند که درک کند تمام وظایف را یک نفر در خانه نباید انجام دهد . چنین کودکی درک میکند که در آینده در زندگی فردی خود با همسرش ، از همسرش انتظارات بیش از اندازه نداشته باشد . او میتواند یک فرد مفید برای زندگی آینده خودش در برخورد با دیگران باشد . یه کودک هشت ساله پسر در ذهن خود خلاقیت ها و ایده های بسیار زیادی را میپروراند در نتیجه تمام ایده ها نیازمند رشد و شکوفایی از جانب والدین هستند .

تربیت کودک هشت ساله دختر ( eight year old girl`s upbringing )

تربیت کودک هشت ساله دختر اندکی سخت تر از تربیت کودک هشت ساله پسر است زیرا کودک هشت ساله دختر نوسانات شخصیتی بسیار زیادی دارد . او میتواند یک روز بسیار پر توقع احمق و بی ملاحظه جلب کند و روز بعد تبدیل به یک انسان باهوش با شخصیت و مودب شود . در تربیت کودک هشت ساله دختر شما باید بدانید که کودک نوسانات عاطفی و شخصیتی بسیاری را در هشت سالگی تجربه میکند . کودکان دختر معمولاً احساساتی تر از کودکان پسر هستند در نتیجه مقدار بیشتری در معرض این نوسانات عاطفی قرار میگیرند . کودک دختر تخیلات بسیار پررنگی در ذهن خودش دارد دنیای واقعی کودکان هشت ساله دختر بسیار کوچکتر از دنیای تخیلی آنها است در نتیجه کودک بسیاری از ساعات روز را در تخیلات رویا وارگونه خود میگذراند .

نکات تربیت کودک هشت ساله دختر

کودکان دختر حالا مرحله ای که در آن به اعتماد به نفس نیاز داشتند را تقریباً پشت سر گذاشته اند اما باید بدانید که کودک اگرچه نیاز بیش از حد و مبرمی به جمع کردن اعتماد به نفس از دنیای اطراف خود ندارد اما باز هم نیازمند توجه والدین است و والدین نباید کودک را در انظار عموم تخریب کنند . کودکان دختر معمولا بیشتر از کودکان پسر صحبت میکنند ، آنها دوست دارند احساسات خود را بروز دهند . در تربیت کودک هشت ساله دختر باید گوش شنوای صحبت های کودک خود باشید . کودکان دختر معمولاً به پدر خود وابسته اند اما پس از سن هشت سالگی آنها نمیتوانند بسیاری از اتفاقات روزمره زندگی شان را با پدرشان در میان بگذارد و این مسائل زنانه معمولا فقط با مادرشان در میان گذاشته میشود در نتیجه مهم است که ارتباط نزدیکی با کودک خود داشته باشید .

اصول تربیت کودک هشت ساله

اصول تربیت کودک هشت ساله و رعایت ای اصول بسیار مهم است . اگرچه کودک هشت ساله میتواند مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرد اما گاهی به دلیل اشتباهات والدین در روش‌های تربیتی کودک برای شانه خالی کردن از مسئولیت کار خود مجبور میشوند که دروغ بگویند . کودکان وقتی دروغ میگویند که والدین به آنها بیش از اندازه سخت گرفته باشند . در نتیجه شما باید بدانید که صداقت با کودک باعث میشود کودک صداقت را بیاموزد و همینطور استفاده نکردن از روش های غلط تربیتی مانند تنبیه بیش از اندازه و تخریب شخصیتی کودک باعث میشود که کودک دروغگو نشود . کودک هشت ساله باید بسیاری از محدودیت‌های اخلاقی و انسانی را بشناسد . اگرچه کودکان هشت ساله نوسانات عاطفی و احساسی بسیاری را تجربه میکنند اما والدین با آموختن بسیاری از محدودیت ها و معیارهای انسانی میتوانند از نظر مشاوره تربیت کودک مفید واقع شوند .

مهمترین نکات تربیتی

برای فراگیری اصول تربیت کودک هشت ساله شما نیازمند کمک گرفتن از یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی هستید . مطالعه در باب مشاوره خانواده تلفنی جوابگوی تمام نیازهای والدین میباشد . رفتن نزد یک مشاور متخصص میتواند بسیاری از نکات اخلاقی را در اختیار مادران و پدران برای تربیت یک کودک هشت ساله قرار دهد . یه کودک هشت ساله نیازمند گذراندن وقت با وسایلی است که در دنیای واقعی بر رشد و شکوفایی خلاقیت ها و تکامل ذهنی کودک کمک کند . اما باید بدانید که فضای مجازی اگرچه جذابیت بسیاری برای کودکان دارد این کار را تا حد بسیار کمی انجام میدهد و تاثیر او در رشد ذهنی کودکان خیلی کمتر از چیزهایی است که مادر و پدر با بازی های خلاقانه در زندگی واقعی میتوانند به کودک آموزش دهند .

خصوصیات اخلاقی کودک

اهمیت تربیت کودک هشت ساله

اهمیت تربیت کودک هشت ساله بسیار زیاد است و به طور کلی در تربیت یک کودک هشت ساله سعی کنید والدینی صبور باشید و آرامش خود را حفظ کنید . تشنجات و ناراحتی ها و مشکلات و مسائل خانه را از دید کودک دور نگه دارید اگر شما به عنوان والدین با هم تفاهم ندارید باید بدانید که حل کردن مسائل شخصی باید در خلوت شما صورت گیرد داد و داد و بیداد های مکرر در خانه از کودک شما یک فرزند عصبی میسازد که در آینده تمام رفتارهای شما را تقلید میکند . یه کودک هشت ساله هنوز هم میتواند بسیاری از رفتارهای والدین خود را تقلید کند در نتیجه هر گونه اشتباه شما در کارهای روزمره خودتان میتواند تبدیل به اشتباه کودک در رفتارهای روزمره اش شود .

سخن آخر با والدین

در تربیت کودک هشت ساله والدینی با گوش شنوا باشید . کودکان نیازمند شنیده شدن هستند آنها روحیه پرسشگری و جستجوگری دارند که اگر ارضا نشود این روحیه باعث میشود که کودک همیشه در بسیاری از سوال های زندگی خود . جواب درست را نگیرد و این جواب درست نگرفتن باعث ایجاد نوعی سردرگمی در کودک میشود و کودک از نظر رشد فکری و ذهنی و حتی گاها جسمی سرکوب میشود . یک کودک هشت ساله نیازمند تغذیه سالم است والدین باید بدانند که اگر کودک اضافه وزن دارد یا وزن او به طور بسیار غیر طبیعی کم است ، نیازمند مراجعه به پزشک است . باید بدانید که عقل سالم در بدن سالم است در نتیجه کودکی که رشد و پرورش ذهنی بسیار مفیدی مییابد نیازمند یک جسم سالم است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Moral Development In Children: What Are Its Stages And ...