به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کارنامه عملکرد داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.
راهنمای انتخاب رشتههای تحصیلی (دفترچه شماره ۲) برای تمام گروههای آزمایشی تا تاریخ ۲۹ مردادماه در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد. فرآیند انتخاب رشته از تاریخ ۳۱ مردادماه شروع و تا تاریخ ۴ شهریورماه ادامه خواهد داشت.
برای انتخاب رشته تحصیلی، داوطلبان باید ابتدا دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنند. سپس باید به تفصیل دستورالعملهای دفترچه مربوط به گروه آزمایشی خود و توضیحات پیوستی و ویژه نامه انتخاب رشته را دنبال کنند. به ازای هر مرحله، کدرشتههای مختلف مورد نظر خود را بر اساس دستورالعملهای دفترچه راهنما استخراج و مرتب کنند.
پس از جمعآوری کدرشتهها، در فرم پیشنویس دفترچه راهنما درج کنند و بعد از تأیید صحت آن، کدرشتهها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت نمایند. پس از تائید نهایی، یک شماره رسید ۱۵ رقمی به عنوان تأیید انتخاب رشته در اختیار داوطلب قرار خواهد گرفت. توصیه میکنم در این زمینه از مشاوره انتخاب رشته کنکور آویژه کمک بگیرید.
لطفاً توجه داشته باشید که هر فرد تنها یکبار مجاز به انتخاب رشته است. همچنین پس از انتخاب ابتدایی، داوطلبان قادر به اصلاح ویرایش فرم انتخاب رشته خود به تعداد محدودی خواهند بود.
در صورت تمایل به انتخاب رشتههای خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط مربوط به این رشتهها را مطالعه کنید. در صورت داشتن شرایط لازم، میتوانید اقدام به انتخاب این رشتهها نمایید. فهرست اسامی انتخابشدگان بورسیه و رشتههای خاص با شرایط ویژه برای مصاحبه یا گزینش، در منتصف ماه شهریور در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.
با توجه به وضعیت و قوانین ویژهای که برای ورود به رشتههای علوم ورزشی و تربیت بدنی در دستههای آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی وجود دارد، احتمالاً نیاز به تغییر و تطبیق در این رشتهها وجود دارد. و همچنین رشتههای گروه آزمایشی هنر که شامل رشتههایی مانند نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، طراحی پارچه، طراحی لباس، گرافیک، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمهسازی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی، عکاسی و سینما را در برمیگیرد، داوطلبانی که در زمان مشخص شده برای شرکت در آزمون عملی این رشتهها ثبت نام کرده یا خواهند کرد، میتوانند این رشتهها را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند. این انتخابها میتواند در میان ۱۵۰ انتخاب اصلی داوطلبان در هر اولویتی که تمایل دارند، صورت گیرد.
سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش تا تاریخ ۳۱ مرداد از طریق درگاه اطلاعرسانی سازمان قابل دسترسی خواهد بود. این سامانه با هدف راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (شامل رشتههای با آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی) طراحی شده است.
ویژهنامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ حاوی اطلاعاتی از قبیل تشریح محتوای آزمون، مفاهیم مرتبط با بومیگزینی، انواع سهمیهها، نحوه استفاده از سامانه انتخاب رشته مجازی و نکات مهم در انتخاب رشته، در تاریخ یکشنبه ۲۹ مردادماه منتشر خواهد شد. داوطلبان، والدین و مشاوران توصیه میشود که این ویژهنامه را به دقت مطالعه کنند.
بیشتر بخوانید: چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟
در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه ایثارگران یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، داوطلبان باید تا تاریخ ۳۰ مردادماه به ارگانهای مرتبط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع عدم تأیید سهمیه یا درخواست اعمال سهمیه را پیگیری کنند. در صورت تأیید نهایی سهمیه و ارسال مشخصات توسط ستاد کل ارگان مرتبط تا تاریخ ۴ شهریورماه به سازمان سنجش، سهمیه آنها برای مرحله گزینش نهایی لحاظ خواهد شد. در غیر اینصورت، بعد از تاریخ مذکور امکان اعمال سهمیه ایثارگران وجود نخواهد داشت و این داوطلبان به عنوان داوطلبان آزاد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
در صورت تغییر وضعیت علمی داوطلبان به دلیل اصلاح سهمیه، نتایج به روز شده در کارنامه آنها اعمال و از میانه ماه شهریور ماه، این دسته از داوطلبان میتوانند برای اصلاح انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
پس از اتمام آزمون سراسری کنکور و در حالی که نتایج آزمون در حال شمارش معکوس برای اعلام میباشند، شبکه شاد با بهرهگیری از فناوریهای نوین و تخصصهای مشاوره، یک پویش با عنوان “انتخاب رشته” را راهاندازی کرده است. این پویش به داوطلبان کنکور کمک میکند تا در مسیر انتخاب رشته دانشگاهی خود هدایت شوند.
بیشتر بخوانید: چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟
هدف اصلی این پویش ارائه راهکارهای جامع و مشاورههای تخصصی به داوطلبان برای انتخاب بهترین رشته دانشگاهی است. با ارائه اطلاعات دقیق و معتبر درباره تمامی رشتههای دانشگاهی، این پویش به داوطلبان امکان میدهد تا با توجه به توانمندیها و علاقهمندیهای خود، انتخاب مناسبتری برای تحصیل در آینده داشته باشند.
این پویش شامل اقسام گوناگونی است که به تخمین دانشگاه و رشتهای که داوطلبان ممکن است قبول شوند، مشاوره تخصصی، معرفی رشتهها و دانشگاهها با توجه به تواناییها و علاقهها، و برنامههای پخش زنده جهت ارتقاء آگاهی داوطلبان را دربر میگیرد.
در بخش تخمین دانشگاه و رشته قبولی، با توجه به رتبه و عملکرد داوطلب در آزمون سراسری و ارزیابی معیارهای مختلف، به داوطلبان اطلاعات دقیق و معتبری درباره دانشگاهها و رشتههایی که میتوانند با رتبه کنونی قبول شوند، ارائه میشود.
در مشاوره تخصصی، داوطلبان امکان برقراری ارتباط آنلاین با متخصصان و اساتید در زمینههای مختلف را دارند. این ارتباط به داوطلبان این امکان را میدهد که از مشاورههای تخصصی برای راهنمایی در انتخاب بهترین رشته برای خود بهرهبرده و تصمیمات بهتری بگیرند.
معرفی رشتهها و دانشگاهها شامل ارائه توضیحات جامع و کامل درباره تمامی رشتههای دانشگاهی و آینده شغلی آنها میشود. همچنین، دانشگاههای مختلف و اعتبار آنها نیز مورد بررسی قرار میگیرد. توصیه میکنم از مشاوره انتخاب رشته کنکور آویژه برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب کمک بگیرید.
برنامههای پخش زنده نیز هر روز از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۰ شب از طریق شبکه شاد برگزار میشوند. این برنامهها شامل مشارکت نفرات برتر آزمون سراسری، مشاوران و متخصصان در فرآیند انتخاب رشته دانشگاهی داوطلبان هستند. این برنامهها به داوطلبان امکان میدهد تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنند و دانش خود را در مورد رشتهها و دانشگاهها افزایش دهند.
داوطلبان میتوانند برای شرکت در این پویش و دریافت اطلاعات بیشتر به اپلیکیشن شاد مراجعه کرده و از بخش شاد رویداد “انتخاب رشته” استفاده کنند. این پویش به داوطلبان کمک میکند تا با اطلاعات کاملتر و مشاوره تخصصی، بهترین تصمیم را درباره انتخاب رشته دانشگاهی خود بگیرند.
همزمان با اعلام نتایج آزمون سراسری، پایگاه مشاوره انتخاب رشته دانشگاه علم و هنر یزد با همکاری و تلاش مشترک از سوی مرکز مشاوره این دانشگاه، و با حضور مشاوران با تجربه در حوزه آموزش و پرورش، به فعالیت خود پرداخته و اقدام به ارائه خدمات مشاورهای نموده است.
در گفتوگو با ایسنا، «محمود اشعاری»، رئیس دانشگاه علم و هنر، اظهار داشت: این دانشگاه با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی و در همین زمان با اعلام نتایج آزمون کنکور، برای دوازدهمین سال متوالی اقدام به ایجاد بستری مناسب و مؤثر برای کمک به مشاوره داوطلبان در انتخاب رشته تحصیلی کرده است. این فعالیت به همکاری اساتید گروه مشاوره و اساتید با تجربه و متعهد این استان انجام میشود. مشاوره انتخاب رشته کنکور آویژه به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.
وی افزود: دانشگاه علم و هنر، که به وابستگی به جهاد دانشگاهی یزد اداره میشود، در این سال به منظور کاهش نگرانیها و اضطرابهای خانوادهها و داوطلبان، و به منظور راهنمایی بهتر داوطلبان در انتخاب رشته تحصیلی، کارگاههایی در زمینه رشتهشناسی با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی رشتههای مرتبط نیز برگزار میکند.
محمود اشعاری، رئیس دانشگاه علم و هنر یزد، در خصوص برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور راهنمایی داوطلبان کنکور و خانوادههایشان، به صورت حضوری و آنلاین، درباره تغییرات و مسائل جدید مرتبط با انتخاب رشته، اعلام کرد که این فعالیت با استقبال فراوان داوطلبان و خانوادهها همراه شده است.
او افزود: دانشگاه علم و هنر با تجربیات گذشته خود، با تعامل و دعوت از مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور، کارگاههای آموزشی را برگزار کرده است تا داوطلبان و خانوادهها با تغییرات جدید و مسائل مهم در انتخاب رشته آشنا شوند.
بیشتر بخوانید: چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟
اشعاری اظهار داشت: به خوشبختی، دانشگاه علم و هنر با سابقهای قوی، نه تنها داوطلبان منطقه یزد را در این مرکز مشاوره جذب کرده است، بلکه داوطلبان مناطق دیگر نیز با حضور مشاوران برجسته و تجربهدار، به صورت گروهی و فردی از مشاوره تحصیلی بهرهبردهاند.
وی در پایان اظهار کرد: داوطلبان و علاقهمندان به مشاوره انتخاب رشته، میتوانند برای ثبتنام و دریافت نوبت مشاوره از طریق وبسایت دانشگاه علم و هنر به آدرس www.sau.ac.ir اقدام کنند.
گرچه تصور رایج در جامعه این است که در رقابت برای ورود به دانشگاهها در ایران رقابت سختی وجود دارد و بسیاری از داوطلبان در تلاش برای ورود به آموزش عالی هستند، اما سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که تعدادی از داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۰ که مجاز به انتخاب رشته شده بودند، از این امکان صرفنظر کرده و تصمیم به عدم انتخاب رشته گرفتهاند. این وضعیت ناگهانی نبوده و تحقیقات نشان میدهد که از سال ۱۳۹۰ به بعد، انصراف از انتخاب رشته توسط داوطلبان به تدریج افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۰، تقریباً ۷۵ درصد از افراد داوطلب، تمایل داشتهاند که رشتههای دانشگاهی را انتخاب کنند، اما این درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ درصد کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید: چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟
میتوان گفت که برای تحلیل این روند کاهشی در اشتیاق به انتخاب رشته در کنکور سراسری، باید به دلایل جدید توجه کرد. زیرا اشاره به دلایل معمول و همیشگی که باعث میشود برخی داوطلبان از انتخاب رشته صرفنظر کنند، کمکی به تحلیل دلایل کاهش اشتیاق نخواهد کرد. به عنوان مثال، برخی از افراد معتقدند که بخش زیادی از داوطلبانی که انتخاب رشته نمیکنند، در واقع میخواهند به دلیل عدم کسب رتبه مطلوب در رشتههای مورد نظر، از انتخاب رشته پرهیز کنند و تا سال آینده تلاش بیشتری برای کسب رتبه بهتر در نوبتهای آتی کنکور داشته باشند. همچنین فاطمه زرینآمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، برای توضیح دلایل عدم انتخاب رشته توسط برخی از داوطلبان که مجاز به انتخاب بودند، تاکید کرده است که چون برخی از داوطلبان گروه تحصیلی تجربی به عنوان گروه آزمونی رقابتیتر را که به دلیل نتایج مطلوب دریافت نشده فرض میکنند، نتوانستهاند رتبه دلخواه را کسب کنند، از انتخاب رشته در این گروه خودداری میکنند.
به هر حال، باید توجه داشت که این عوامل و دلایل ممکن است تغییر یافته یا توسعه یافته باشند، اما این علل همچنان در دستور روز باقی میمانند و تنها ذکر کردن این علتها توانایی تحلیل دقیق تغییرات را در اشتیاق به انتخاب رشته توسط داوطلبان ندارد.
در تحلیل فرضیههای مرتبط با کاهش اشتیاق داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکورهای سراسری در یک دهه اخیر، تاکید میشود که عوامل مختلف میتوانند نقشی در این موضوع داشته باشند. استادان حوزه مدیریت آموزشی در این زمینه آراء متفاوتی دارند:
به هر حال، این تحلیلها نشان میدهد که کاهش اشتیاق به انتخاب رشته در کنکور سراسری به دلایل متعددی ممکن است اتفاق افتاده باشد.
ناتوانی در پرداخت شهریه به دلیل شرایط اقتصادی نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش اشتیاق داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری مطرح میشود. در این زمینه، نقش عوامل اقتصادی در تأثیر بر انتخاب رشته توسط داوطلبان را کامران محمدخانی، مولف کتاب “حوزه رهبری آموزش عالی” توضیح داده است. برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب با مشاوره انتخاب رشته کنکور آویژه تماس بگیرید.
به گفته کامران محمدخانی، یک بخش از دانشجویان در دانشگاهها به عنوان دانشجویان روزانه تحصیل میکنند و دیگران نیز به عنوان دانشجویان شهریهپرداز شناخته میشوند. شرایط اقتصادی دشوار و هزینههای زندگی بالا میتوانند باعث ایجاد فشارهای مالی بر سبد خانوارها و کاهش توانایی پرداخت شهریه توسط دانشجویان شهریهپرداز شود. این وضعیت ممکن است با تورم سرسامآور و افزایش هزینههای زندگی در کشور تشدید شود و در نتیجه داوطلبان ممکن است به دلیل بار مالی سنگین که با پرداخت شهریه به آنها وارد میشود، تردید کنند که آیا انتخاب رشته و حضور در دانشگاه ارزش اقتصادی متناسبی دارد یا خیر.
این وضعیت مخصوصاً برای داوطلبانی که در شهرهای دیگر پذیرش میشوند، بیشتر به چالش کشیده میشود؛ زیرا به علاوه از پرداخت شهریه، باید هزینههای زندگی مستقل را نیز تحمل کنند. همچنین، از آنجا که مهاجرت به کشورهای دیگر و تحصیل در آنها به عنوان یک راه حل ممکن برای داوطلبان میآید، برخی از دانشجویان به دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه و تحمل هزینههای زندگی در ایران، تصمیم به مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور میگیرند. این امر باعث افزایش تقاضا برای ویزای تحصیلی و تمایل به تحصیل در دانشگاههای خارجی میشود. همچنین، دانشجویانی که ناتوان در پرداخت شهریه هستند ممکن است برای تأمین نیازهای مالی خود، به کارهای فراروانه مانند پیک موتوری در رستورانها روی آورند.
کاهش اشتیاق داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری میتواند به عوامل مختلفی نسبت داده شود. یکی از این عوامل، افزایش بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی و نبود تناسب بین ظرفیتهای شغلی و تواناییهای آکادمیک و تخصصی افراد است. پریوش جعفری، استاد رشته مدیریت آموزشی، در این زمینه به تحلیل این مسئله پرداخته است.
او اشاره میکند که براساس آمارها، نرخ بیکاری در میان فارغالتحصیلان دانشگاهی بسیار بالاتر از نرخ بیکاری در میان افرادی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند. این وضعیت میتواند باعث تردید داوطلبان شود که آیا انتخاب رشته دانشگاهی و حضور در دانشگاه واقعاً به آنها امکان شغلی مستقل و پایداری را میدهد یا خیر.
باورندگی به بازدهی تحصیلات دانشگاهی در تضمین آینده شغلی نیز یکی از عواملی است که افراد ممکن است تردید داشته باشند. بر اساس مطالعات انجامشده، همبستگی ضعیفی بین سطح تحصیلات و اشتغالپذیری و همچنین عملکرد شغلی مشاهده شده است. به عبارت دیگر، انتظارات جامعه از دانشگاه و واقعیاتی که در دانشگاه اتفاق میافتد، در زمینه صلاحیتهای حرفهای و اشتغالپذیری و همچنین صلاحیتهای عمومی گاهاً با یکدیگر همخوانی ندارند.
به علاوه، عدم توافق نیازمندیهای واقعی جامعه با رشتههای دانشگاهی و اشتغالپذیری ضعیف در برخی از رشتهها میتواند عاملی باشد که افراد را از انتخاب رشتههای دانشگاهی منزوی کند. این وضعیت نشان میدهد که نیازمندیها و توقعات اجتماعی از دانشگاه و اشتغال برخی از دانشجویان در همخوانی نیستند و این میتواند به کاهش اشتیاق داوطلبان به تحصیل در دانشگاهها منجر شود.
در سالهای آینده، پذیرش دانشجویان برای ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به نحوی کاملاً متفاوت از گذشته خواهد بود. بر اساس گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تصمیم گرفته شده که پذیرش دانشجویان تنها یک بار در سال انجام شود و برای داوطلبانی که در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شرکت میکنند، نمرات خام آزمون به آنها اطلاع داده خواهد شد.
آزمون سراسری نیز بهطور منحصر به فرد خواهد بود. این آزمون تنها در مورد دروس اختصاصی برگزار میشود و هر سال دو بار انجام خواهد شد. نتیجه هر نوبت آزمون حداکثر دو سال اعتبار خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: چگونه برای دانشگاه انتخاب رشته کنیم؟
برای دانشجویانی که در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شرکت کردهاند، کارنامه نتایج اولیه اعلام میشود. این کارنامه شامل نمره کل آزمون اختصاصی در هر دو نوبت، نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری است. داوطلبان باید بر اساس این کارنامه تصمیمگیری درباره انتخاب رشته خود را انجام دهند.
در زمان مشخصی، داوطلبان باید ترجیحهایشان را برای انتخاب رشته به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند. اگر داوطلب دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو گروه آزمایشی اصلی مختلف شرکت کرده باشد، باید گروه آزمایشی اصلی که میخواهد از آن انتخاب رشته کند، را مشخص کند. در صورتی که این انتخاب صورت نگیرد، گروه آزمایشی نوبت دوم داوطلب بهعنوان معیار انتخاب رشته اعمال میشود. امکان انتخاب رشته از دو گروه آزمایشی اصلی تنها برای یک داوطلب وجود دارد.
برای محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی، ضرایب مشخصی در نظر گرفته شده است. برای گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوزادهم نظام ۳-۳-۶ با تاثیر قطعی و سهم نمره کل سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی نیز در محاسبه نمره نهایی لحاظ میشود.
در بخش مرتبط با گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی، نمره کل مرتبط با سابقه تحصیلی، از جمله نمره پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی، با تأثیر قطعی در محاسبه نمره کل نهایی مؤثر خواهد بود.
این تغییرات در روند پذیرش دانشجویان، به منظور بهبود فرآیند پذیرش و تسهیل فرآیند انتخاب رشتههای تحصیلی صورت گرفته است. همچنین، دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفته است که آزمون مجزایی برگزار نکند و علاقمندان باید بهطور مستقیم در آزمون سراسری شرکت کنند. این تغییرات بهطور کلی به منظور بهبود کیفیت و شفافیت در فرآیند پذیرش دانشجویان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آزمون کنکور با مشاوره انتخاب رشته کنکور آویژه تماس حاصل فرمایید.