چگونه بعد از بچه دار شدن رابطه عاشقانه خود را حفظ کنیم؟


رابطه جنسی پس از بچه دار شدن

زندگی همه افراد دائم در حال تغییر است. با ازدواج کردن زندگی وارد مرحله جدیدی می شود و بعد از بچه دار شدن تغییراتی در زندگی زن و شوهر اتفاق می افتد. تاثیر بچه دار شدن بر زندگی زوجین یک موضوع غیرقابل انکار است. مهم این است که زن و شوهر تمام تلاش خود را برای حفظ رابطه عاشقانه پس از بچه دار شدن انجام دهند. در این قسمت 7 راه برای حفظ رابطه زناشویی پس از بچه دار شدن و بازگرداندن هر گونه رابطه عاشقانه و عاطفی پس از آمدن فرزند را برای شما گفته ایم.

 رابطه عاشقانه خود را مانند قبل از بچه دار شدن خود نشان دهید

برقراری ارتباط با شریک زندگی خود بسیار مهم است. این که بگویید همسرم درک می کند باید مراقب فرزندمان باشم یا خودش می داند که تا چه اندازه او را دوست دارم اصلا درست نیست. شما باید دوست داشتن و رابطه عاشقانه خود را مانند قبل از بچه دار شدن خود نشان دهید. همچنین اگر از همسرتان به دلیل بی توجهی ها و یا کاهش رابطه عاطفی خود با او، ناراحت هستید. با همسرتان صحبت کنید. به جای اینکه ناراحتی ها را در سینه خود انباشته کنید و به یک باره منفجر شوید. برای صحبت کردن با همسر خود روزانه وقت بگذارید. بزرگترین مشکل در برقراری ارتباط مفید، عدم صحبت کردن در مورد ناراحتی ها و نگرانی ها است.

 در مورد آنچه نیاز دارید صادق باشید. آیا به آغوش همسرتان احتیاج دارید؟ یا اینکه شما را ببوسد؟

 از یکی از دوستان یا خویشاوندان بخواهید که از کودکتان نگهداری کنند تا بتوانید با همسرتان وقت بگذرانید. حتی اگر فقط برای پیاده روی در پارک باشد.

 کارهای خانه را تقسیم کنید تا بتوانید زمان بیشتری با هم باشید.

 وظایف مراقبت از کودک را نیز تقسیم کنید.

 در مورد نحوه تربیت فرزندتان نیز با همسر خود صحبت کنید. مهم است که نگرش ها و نظرات او را در مورد تربیت و نگهداری از کودک بدانید.

 برای ارتباطات اهمیت قائل شوید و به چیزی توجه نکنید.

 قدردانی و تشکر از همسرتان معجزه می کند

محبت و قدردانی خود از همسرتان را با روش های کوچک و در عین حال تاثیر گذار نشان بدهید. قدردانی و تشکر از همسر راز خوشبختی در زندگی زناشویی است. وقتی که بچه دار می شوید نیاز به قدردانی و تشکر در شما و همسرتان بیش از قبل احساس می شود. نوشتن یک نامه عاشقانه، متن های کوتاه و یا ارسال یک پیام قدردانی برای همسرتان به آنها کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به شما و زندگی مشترک خود داشته باشند و آنها نیز برای حفظ رابطه عاشقانه پس از بچه دار شدن تلاش کنند.

 با ابراز عشق، علاقه خود را به همسرتان ثابت کنید

برای ساختن یک زندگی شاد و حفظ روابط عاطفی، داشتن رابطه عاشقانه بعد از بچه دار شدن بسیار مهم و ضروری است. سعی کنید بین همسر و فرزندتان در برقراری رابطه عاشقانه و ابراز علاقه و دوست داشتن، تعادل برقرار کنید. فقط سال های اول ازدواج رفتارهای عاشقانه داشتن و سپس نشان ندادن عشق و علاقه به همسر، درست نیست. در هر مرحله از زندگی مشترک، با وجود هر نوع مشغله و کار، علاقه خود را به همسرتان نشان دهید. نشان ندادن عشق به همسر و ابراز نکردن علاقه خود باعث دلزدگی از زندگی می شود.

راه های ساده برای نشان دادن عشق به شریک زندگی:

 داشتن صمیمیت فیزیکی

سعی کنید حتی بعد از بچه دار شدن روابط عاشقانه و فیزیکی خود را با همسرتان حفظ کنید. به عنوان مثال می توانید از در آغوش گرفتن او، نوازش موهای همسرتان، بوسیدن و گرفتن دست هایش و … برای برقراری یک رابطه عاشقانه و نشان دادن عشق و علاقه خود استفاده کنید. داشتن یک ارتباط فیزیکی و جسمی با همسرتان باعث پر رنگ شدن روابط عاطفی می شود.

 از یادداشت های عاشقانه کمک بگیرید

برای همسرتان نامه عاشقانه بنویسید و یا جملاتی که دوست داشتن شما را نشان می دهند بر روی برگه کاغذ بنویسید و آن را در مکان های مختلفی قرار بدهید. وقتی همسرتان این یادداشت ها را مشاهده کند مسلما خوشحال می شود و او نیز به فکر ابراز علاقه و عشق نسبت به شما می افتد.

 به آنها بگویید که مراقب کودکان هستید تا کمی چرت بزنند یا دوش بگیرند

به همسرتان نشان بدهید که درک می کنید او خسته هست و نیاز به استراحت دارد. همسرتان را ببوسید و از او بخواهید کمی استراحت کند. اطمینان بدهید که نگران نوزاد نباشد چون شما کاملا حواستان به او هست. دوش گرفتن باعث می شود خستگی از همسرتان دور شود.

 به او نشان دهید عشق و علاقه شما به او کم نشده است

قبل از اینکه به سرکار بروید برای همسرتان یک نوشیدنی آماده کنید و یا خوراکی مورد علاقه او را تهیه کنید. به او نشان دهید با وجود بچه، عشق و علاقه شما به او نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است و همچنان به او بیشتر از همه چیز اهمیت می دهید. 

 از یک بوسه یا شاخه گل برای قدردانی استفاده کنید

از همسرتان حتی برای انجام دادن کوچکترین کارها تشکر کنید. از اینکه از فرزندتان مراقبت می کند و همچنان حواسش به شما نیز هست تشکر کنید. او را ببوسید و یا برایش گل یا هدیه بخرید. به او نشان بدهید که قدردانش هستید.

 به همسرتان یادآوری کنید که همچنان حواستان به او هست

غذای مورد علاقه همسرتان را درست کنید (یا سفارش غذای مورد علاقه آنها را بدهید). یک راه آسان برای نشان دادن عشق و علاقه پختن غذای مورد علاقه همسرتان است. این کار به همسرتان یادآوری می کند که همچنان حواستان به او و هر چیزی که او علاقه دارد هست. با این کار به همسرتان می گویید هنوز فراموشش نکرده اید و او را دوست دارید.

 آنها را ماساژ دهید تا خستگی آنها کاهش یابد

ماساژ دادن و برقراری تماس فیزیکی با همسرتان برای ساختن یک شب عاشقانه بسیار راهکار عالی است. می توانید از دوش آب گرم نیز در کنار ماساژ دادن استفاده کنید. وقتی در کنار ماساژ دادن، محبت و عشق و علاقه شما باشد خستگی همسرتان محو می شود.


 رابطه جنسی و صمیمیت جنسی را حفظ کنید

گاهی اوقات، داشتن رابطه جنسی پس از بچه دار شدن به دلیل استرس، خواب آلودگی و عوامل دیگر ممکن است مدتی طول بکشد. وقتی نوزاد به دنیا می آیدف مادر اغلب به زمان بیشتری نیاز دارد تا به خلق و خوی قبلی خود برگردد و بتواند همه مسائل را در کنار بچه دار شدنش مدیریت کند. پس بهتر است برقراری رابطه جنسی بعد از بچه دار شدن را آهسته پیش ببرید اما حتما آن را حفظ کنید. برای فرزندان خود زمان خواب مشخص کنید تا بتوانید برای خلوت با همسرتان وقت خالی بدست آورید.

راه های جدید برای اتاق خواب خود و برقراری یک رابطه جنسی مناسب پیدا کنید. بعد از بچه دار شدن و شروع مسئولیت های جدید اغلب زن و شوهرها صمیمیت جنسی خود را از دست می دهند که باعث کاهش روابط عاطفی و روابط زناشویی آنها می شود. طبق تحقیقات زوج هایی که حداقل یکبار در هفته رابطه جنسی داشتند نسبت به آنهایی که به دلیل مشغله ها و مسئولیت فرزندان اصلا رابطه ای نداشتند، رضایت بیشتری از زندگی مشترک خود داشته اند.

 تلاش برای شادی و شوخ طبعی 

برخی از زوجین می گویند: بهترین راه برای حفظ رابطه عاشقانه بعد از بچه دار شدن و داشتن یک رابطه خوب با همسر، این است که وقتی اوضاع خیلی سخت و کسل کننده می شود، از شوخ طبعی برای از بین بردن ناراحتی ها و نگرانی ها استفاده کنید. اگر نوزاد شما تمام شب را گریه کرده است و باعث عصبانیت و خستگی شما شده است این مشکل را با یک شوخ طبعی فراموش کنید. تلاش برای خندیدن و شوخی با یکدگیر قطعا پیوند شما را با همسرتان محکم تر می کند.

 بخشیدن و فراموش کردن را تمرین کنید

مراقبت از نوزاد و داشتن مسئولیت جدید ممکن است باعث شود همسرتان نیازهای شما را فراموش کند یا نادیده بگیرد. یادگیری بخشیدن یک دیگر در لحظات استرس زا یا پر مشغله به بهبود روابط ما کمک می کند. سعی کنید هنگامی که همسرتان به شدت کار دارد و مراقبت از کودک نیز با اوست، او را درک کنید. با دلسوزی و صبوری در کنار همسرتان باشید. موقعیت او را به عنوان یک مادر یا پدر درک کنید و با او احساس همدلی کنید. وقتی همسرتان متوجه این رفتار شما شود و بفهمد که او را بخشیده اید پس سعی می کند این فراموشی خود را جبران کند و محبت شما را با محبت پاسخ می دهد. برای یادگیری بخشش می توانید از مشاوره حضوری خانواده کمک بگیرید.

 به نیازهای یکدیگر توجه داشته باشید

یکی از اشتباه رایج زنان در رابطه این است که بعد از به دنیا آمدن کودک تمام فکر و حواسشان را به فرزند خود می دهند و دیگر به نیازهای خود یا همسرشان پاسخ درستی نمی دهند. زن و شوهر بعد از اینکه پدر و مادر شدند، همچنان باید به نیازهای یکدیگر توجه داشته باشند و برای خودشان نیز وقت بگذارند. سعی کنید بین نیازهای فرزندان و نیازهای همسرتان تعادل برقرار کنید. در نهایت فرزندان شما بزرگ می شوند و زندگی جدیدی را برای خود آغاز می کنند. این شما و همسرتان هستید که در کنار یکدیگر می مانید. پس علاوه بر کودکان به خودتان و همسرتان نیز توجه کنید. توجه به همسر باعث حفظ رابطه عاطفی و زناشویی شما می شود.


راه های مقابله با مشکلات زناشویی

حل مشکلات زندگی زناشویی


حتی بسیاری از زندگی های شاد و ازدواج های موفق نیز دچار مشکل می شوند. دلیل آن این است که برای بهبود روابط و حفظ زندگی خوب و شاد تلاشی انجام نمی دهند و یا با مشکلات زندگی رویارویی نامناسبی را دارند. ازدواج و زندگی زناشویی نیاز به مراقبت دارد. اگر شما نیز به دلیل بی توجهی، با مشکلات زناشویی روبرو شده اید و یا جز آن دسته از زوج های جوانی هستید که با مشکلات اوایل زندگی مشترک مواجه شده اید پس از راهکارهایی که در زیر گفته شده برای بازسازی ازدواج و بهبود روابط خود کمک بگیرید.

 عشق و علاقه خود را افزایش دهید

با گذشت زمان زیاد از ازدواج ابراز احساسات و عشق کمرنگ می شود. سعی کنید ابراز عشق و علاقه به همسر را همیشه تازه و پر قدرت نگه داری کنید. وقتی دو طرف با یکدیگر به درستی صحبت کنند و عشق و علاقه بین آنها حاکم باشد کمتر دچار درگیری و تنش می شوند.

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

برخی از دوستان و آشنایان در اطراف ما وجود دارند که الگوهای منفی هستند و در کل منفی نگر هستند. این افراد تاثیرات زیادی در روابط و طرز فکر ما می گذارند. اطراف خود را با افرادی پر کنید که مثبت اندیش هستند و باعث ایجاد امید، آرامش و حس خوب در انسان می شوند.

 قدردانی از همسرتان را فراموش نکنید

درک، قدردانی و احترام برای هر رابطه ای حیاتی است. فهرستی از بهترین ویژگی های شریک زندگی خود تهیه کنید تا به خودتان یادآوری کنید چرا با این فرد ازدواج کرده اید. قدردانی از همسر باعث استحکام روابط عاطفی و پررنگ شدن عشق و علاقه بین شما می شود. وقتی شما متوجه کارهای خوب و رفتارهای نیکو همسرتان باشید او سعی می کند ویژگی های مثبت خود را افزایش دهد و یک راه موثر برای کاهش اختلافات زناشویی است.

 برای شریک زندگی خود احترام قائل باشید

همانطور که در بالا گفته شد احترام برای هر رابطه سالمی ضروری است. سعی کنید احترام بین خودتان و همسرتان را همیشه حفظ کنید. وقتی احترام ها از بین برود دو نفر دیگر برای هم ارزشی قائل نمی شوند و مشکلات زناشویی دو چندان می شود. با بد اخلاقی و یا بدگویی احترام های بین دو نفر نابود می شود. برای بهبود روابط و کمرنگ کردن مشکلات زناشویی تلاش کنید چه در جمع و چه در تنهایی خود احترام همسرتان را حفظ کنید.

 با هم تصمیم بگیرید

وقتی در تلاش برای حل مشکلات ازدواج و زندگی زناشویی خود هستید، باید با یکدیگر همراه باشید. سعی کنید در مواقع مختلف نظرات یکدیگر را بپرسید و برای حل انواع مشکلات زوجین با یکدیگر مشورت کنید. یکی از زوجین نمی تواند مستبد باشد و به جای هر دو نفر تصمیم بگیرد. استبداد و خودخواهی یکی از رایج ترین مشکلات زناشویی است. اگر بین شما و همسرتان نزاع و یا بگو مگویی وجود دارد سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و محیط را متشنج تر نکنید.

 همسرتان را در اولویت قرار دهید

شادی و خوشحالی همسرتان باید برای شما مهم باشد. در اولویت قرار دادن همسرتان باعث پرورش اعتماد، قدردانی، سخاوت و محبت می شود. وقتی همسرتان بداند که برای شما ارجحیت دارد پس روابط عاطفی بهتری با شما برقرار می کند که باعث کاهش مشکلات زناشویی می شود. این کار همچنین به افزایش صمیمیت فیزیکی نیز کمک می کند.

 تعادل برقرار کنید

گاهی اوقات دلیل مشکلات زناشویی فرزندان هستند. زن و شوهر وقتی بچه دار می شوند اولویت های آنها تغییر می کند. تمام حواس و فکر و ذهن پدر و مادر فرزندان می شوند و این به شدت غلط است. شما باید بین همسر، فرزندان، کار و … تعادل برقرار کنید. اکثر کودکان شاد و سالم در خانواده هایی رشد کرده اند که پدر و مادرشان به یکدیگر اهمیت می دهند.


 با یک دیگر صحبت کنید

صحبت کردن در مورد ناراحتی ها، مشکلات، نیازها و انتظارات باعث دوری شما از مشکلات زناشویی می شود. نگذارید ناراحتی ها در قلبتان به کینه تبدیل شود. هر زمانی که به مشکل خوردید یا پاسخ مناسبی برای نیازهای خود پیدا نکردید با همسرتان حرف بزنید. صحبت کردن باعث می شود که ارتباط موثر و مفیدی بین شما و همسرتان حاکم شود و گاهی باعث بوجود آمدن آرامش در افراد می شود.

 رفتارها و الگوهایتان را تغییر بدهید

آیا همیشه عصبانی به خانه می آیید؟ آیا همیشه بخاطر اشتباهات کوچک زود بهم می ریزید؟ سعی کنید رفتارهای غلط و الگوهای نامناسب خود را تغییر بدهید. اگر به دلیل مشغله کاری عصبانی هستید اول کمی قدم بزنید و آرامش خود را احیا کنید، سپس به خانه بروید. راه های جدید برای کنترل رفتارهای بد و اشتباه خود پیدا کنید.

 به نیازها و انتظارات مالی همسرتان توجه کنید

بسیاری از ازدواج ها مملو از اخلاف نظر در مورد مسائل مالی هستند. رسیدن به توافق در مورد مسائل مالی و نحوه مدیریت آن یکی از راه های مقابله با مشکلات زناشویی است. در مورد درآمد، بدهی ها و پس انداز خود با خانواده صحبت کنید و سعی کنید به یک تصمیم واحد برسید.

 به حریم خصوصی یکدگیر احترام بگذارید

به همسرتان زمان و فضا بدهید تا بتواند برای خودش یک حریم خصوصی داشته باشد. زیاد از حد در کنارش نباشید که احساس خفگی می کند و سعی کنید همچنان زیاد از او دور نشوید که اینکار بی احترامی و بی توجهی قلمداد می شود. اما سوالاتی که شخصی است و مربوط به خود همسرتان می شود را نپرسید. این کار نشانه های بی اعتمادی است

 بخشش و از خود گذشتگی را تمرین کنید

ازدواج ها اغلب زمانی به طلاق ختم می شود که یک یا هر دو نفر کینه ای به دل داشته باشند. سعی کنید سریع شریک زندگی خود را ببخشید. کینه به دل داشتن باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی خودتان می شود و استرس  را چند برابر افزایش می دهد. روحیه بخشنده خود را تقویت کنید. هم خواب بهتری خواهید داشت و هم استرس کمتری.

 همسرتان را کنترل نکنید

در ازدواج های سالم، هر دو طرف برای یکدیگر احترام متقابل دارند و نیازهای خصوصی یا مسائل مربوط به همسرشان را کنترل نمی کنند. کنترل نکردن به معنای آن نیست که شما هیچ موقع از همسرتان در مورد کار، درآمد و … سوال نکنید. شما نباید به حریم خصوصی او وارد شوید.

 به دنبال تغییر شریک زندگی خود نباشید

برخی از زوجین با این امید زندگی دو نفره خود را آغاز می کنند که بتوانند در آینده رفتار همسر خود را تغییر بدهند. شریک زندگی خود را همین گونه که هست دوست بدارید و به دنبال تغییر دادن شخصیت او نباشید که نتیجه عکس دارد.

 از مشاوره کمک بگیرید

مشاوره خانواده یک راه حل عالی برای حل مشکلات ازدواج است. اگر نمی توانید مشکلات زندگی مشترک خود را به تنهایی حل کنید. از مشاوره یا روانشناس خوب استفاده کنید. مشاور علت مشکل شما را پیدا می کند و با ارائه راه حل های مناسب به شما در بهبود روابط خود کمک می کند.



چگونه شوهرم را جذب خود کنم؟


به دست آوردن دل شوهر

ممکن است شما به تازگی ازدواج کرده باشید و راه های دلبری کردن از شوهر را بلد نباشید و یا سال های زیادی از زندگی مشترکتان می گذرد و حس می کنید توجه و علاقه شوهرتان به شما کم شده است. گاهی در زندگی تنش ها و استرس ها باعث دور شدن زن و شوهر از یکدیگر می شود. یا شاید مشغله های کاری و زندگی باعث شده است همسرتان فراموش کند به شما ابراز علاقه کند و بگوید که چقدر دوستتان دارد. اگر به  دنبال راهی برای دیوانه کردن شوهر و مجذوب کردن شوهر هستید، می توانید از راهکارهایی که در این قسمت گفته شده است برای به دست آوردن دل شوهر استفاده کنید. این راهکارها به ما یاد می دهد چگونه شوهر خود را طلسم کنیم؟

 از معجزه رابطه جنسی برای جذب کردن شوهر غافل نشوید

چگونه شوهر خود را مثل موم در دست بگیریم؟ اگر بعد از چند سال زندگی هنوز پاسخی برای این سوال پیدا نکرده اید پس مسلما از معجزه رابطه جنسی با همسر غافل بوده اید. زوجین به دلایل مختلفی از جمله: مشغله های کاری، تولد فرزندان، استرس و تنش های روازنه، خودخواهی همسر و… رابطه جنسی با همسر را فراموش می کنند و یا به آن اهمیت نمی دهند. زن و شوهر بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک ممکن است دیگر مثل اوایل ازدواج خود برای برقراری رابطه زناشویی عالی و متفاوت، اشتیاق و تمایلی نداشته باشند. این بزرگترین اشتباهی است که باعث کمرنگ شدن رابطه شما با همسرتان می شود.

اگر به دنبال راهی برای رام کردن شوهر خود هستید پس برای داشتن یک رابطه جنسی عالی پیش قدم شوید. شما می توانید یک برنامه ریزی خوب برای رابطه جنسی با شوهر خود داشته باشید. مثلا اگر همیشه در شب رابطه جنسی داشتید اما اکنون هر دو خسته هستید پس می توانید از ساعات دیگری برای برقراری رابطه استفاده کنید.

برای داشتن یک رابطه زناشویی عالی می توانید:

 با هم دوش بگیرید و از مواد شوینده معطر برای جذب همسرتان استفاده کنید.

 در مورد نیازها و انتظارات خود از رابطه جنسی با همسرتان صحبت کنید.

 به یاد داشته باشید از خودگذشتگی در رابطه جنسی، زندگیتان را فلج می کند.

 با یکدیگر در مورد جزئیات و ایده های خلاقانه که باعث بهتر شدن رابطه شما و همسرتان می شود صحبت کنید. مثلا می توانید از شمع، گل های طبیعی و عطر زدن و … برای افزایش جذابیت خود و اتاق خوابتان استفاده کنید.

 گاهی او را غافلگیر کنید و به صورت ناگهانی شروع کننده رابطه باشید. می توانید با بازکردن دکمه های پیراهنش شروع کنید.

 از او بپرسید که چه خواسته هایی دارد و در مورد انتظاراتش برای شما بگوید.

 بهترین لباس های خود را که همسرتان را جذب می کند بپوشید. ساده ترین راه برای دیوانه کردن شوهر، استفاده از لباس های سکسی و جذاب است.

 به خودتان اهمیت بدهید. اگر شوهرتان دوست دارد برایش آرایش کنید تا جذب رنگ رژلب شما شود.

و …

 یک مسافرت دو نفره را در برنامه خود قرار دهید

خارج شدن از فضاهای همیشگی به شما کمک می کند تا روابط خود را بازیابی کنید و خستگی و کسل بودن خود را از بین ببرید. اگر هر دو نفر شرایط مسافرت رفتن را دارید پس برای یک مسافرت دو نفره برنامه ریزی کنید. اما اگر نمی توانید مدت طولانی را به سفر بروید پس برای آخر هفته و تعطیلات آخر هفته خود برنامه بچینید و به گردش بروید. حتی می توانید با یک شب دور بودن از فضاهای همیشگی مثل خانه و محل کار و … انرژی از دست رفته خود را به دست بیاورید. می توانید برای تعطیلات به جایی بروید که هر دو شما اوقات خوب و خاطره های شیرینی را از آنجا دارید. مرور خاطرات شیرین و فضاهای عاشقانه باعث می شود رابطه شما و همسرتان صمیمی تر شده و همسرتان به شما اهمیت بیشتری بدهد.

 مردها عاشق این هستند که همسرشان قدردان زحماتش باشد

قدردانی و تشکر از شوهر را فراموش نکنید. این یک راهکار عالی برای آن دسته از خانم هایی است که می گویند: چگونه شوهر خود را عاشق خود کنیم؟ مردها عاشق این هستند که همسرشان قدردان زحماتشان باشد. ابراز قدردانی از شریک زندگیتان می تواند همسرتان را جذب کند. از او به خاطر تمام خوبی ها و ویژگی های مثبتی که دارد قدردانی کنید مثلا از شخصیت همسرتان، رفتار و کردار نیک او، کارهایی که برای شما انجام می دهد و … . شما می توانید در موقعیت هایی که دو نفره هستید از شوهرتان به خاطر خوبی هایش تشکر کنید و به او بگویید چه احساسی نسبت به او دارید. برای عاشق کردن شوهرتان می توانید:

 از یک هدیه خاص و کوچک برای تشکر از همسرتان استفاده کنید.

 برای شوهرتان یک نامه عاشقانه بنویسید و از او تشکر کنید.

 در جمع خانواده یا دوستان، از همسرتان تعریف کنید و از او بخاطر خوبی هایش قدردانی کنید.

 برای همسرتان وقت بگذارید و به او نشان بدهید که چقدر برای شما با ارزش است.

 از لمس کردن و نوازش همسرتان غافل نشوید

صمیمیت ایجاد شده از طریق تماس فیزیکی با همسر را نمی توان نادیده گرفت. حواستان باشد صمیمیت فیزیکی با رابطه جنسی بسیار متفاوت است. هر دو آن ها برای داشتن یک رابطه سالم و زندگی شاد در کنار همسر نیاز است. به یاد داشته باشید که همیشه در تختخواب از نوازش و بوسیدن استفاده کنید، تا جایی که می توانید کنار یکدیگر بخوابید و از جدا خوابیدن زن و شوهر امتناع کنید.

در اکثر اوقات و مخصوصا هنگامی که دو نفره هستید بدن شما باید راهی برای رسیدن به بدن همسرتان پیدا کند. شوهرتان را در آغوش بگیرید، موهایش را نوازش کنید، او را ببوسید، هنگامی که خسته است بدنش را ماساژ دهید حتی می توانید با انگشت خود روی بدنش یک جمله عاشقانه بنویسید. هنگام خداحافظی با یکدیگر و یا هنگام ملاقات فقط به گفتن خداحافظ و سلام اکتفا نکنید به آغوش او بروید و او را با یک بوس و نوازش عاشقانه بدرقه کنید.


ویژگی و نشانه های همسر کنترل گر

میل به کنترل دیگران

احترام به خواسته های همسر و تلاش برای برآورده کردن نیازهایش از روی عشق و دوست داشتن با عمل و اطاعت از او فرق دارد. گاهی زن یا مرد به دلیل عشق و دوست داشتن زیاد به نیازهای همسر خود توجه ویژه تری خواهند داشت اما نباید این دوست داشتن و عشق موجب ایجاد یک شخصیت کنترل گر شود. در زیر چند نشانه و ویژگی ذکر شده است که به شما کمک می کند بفهمید آیا همسرتان یک شخصیت کنترل گر دارد یا خیر؟

 دور کردن شما از اجتماع و آشناهایتان

آیا همسرتان شما را از دوستان و خانواده دور می کند؟ اولین قدم برای کنترل هر کس این است که ارتباط او را با دیگران قطع کرد. این کار آنقدر آرام و به مرور اتفاق می افتد که شاید خودتان هم متوجه فاصله ای که بین شما و دوستانتان قرار گرفته است نشوید!!!!

مخصوصا اگر شریک زندگیتان در ایجاد احساسات در شما مهارت داشته باشد، اصلا شما متوجه رفتار او برای دور کردن شما و منزوی شدنتان نمی شوید. گاهی ممکن است همسرتان شما را متقاعد کند که هر از گاهی دعوت به جمع دوستان و یا فامیل را رد کنید. در نهایت، به حدی این دوری افزایش می یابد که شما به ندرت دوستان و خانواده خود را می بینید و تنها زمانی می توانید با آنها به راحتی صحبت کنید و وقت بگذرانید که همسرتان در اطراف شما نباشد.

 او اغلب از شما انتقاد می کند

زنان کنترل گر یا مردان کنترل گر حتی با کارهای کوچکی که شما انجام می دهید، مشکل دارند. افراد کنترل گر در هر کاری که شما انجام می دهید، به دنبال پیدا کردن یک ایراد می گردند. او همیشه تمام حواس و تسلطش بر روی شماست و این طرز فکر را دارد که شما را راهنمایی می کند تا مطمئن شود اشتباه نمی کنید. در حالیکه در واقعیت او میل به کنترل رفتار همسرش دارد. یک همسر کنترل گر دائم در حال انتقاد کردن از شما و دیگران است.

 همسر کنترل گر می خواهد همیشه از مکان شما مطلع باشد

اگر همسر شما در روز چندین بار با شما تماس می گیرد تا بفهمد آیا خانه هستید یا جای دیگری رفته اید، او احتمالا یک فرد کنترل گر است. همسر کنترل گر شاید بارها از شما به خاطر دیر آمدن از خرید یا سرکار سوال کند. اطلاع از اینکه همسرش کجاست و چه می کند بد نیست و یک ارتباط کلیدی به شمار می رود. اما اگر این کار به یک رفتار آزار دهنده تبدیل شود و دائم از مکان شما سوال کند به شدت مشکل ساز خواهد بود.

 او دائم شما را چک می کند

شوهر کنترل گر همیشه با سوال کردن قانع نمی شود. او در نهایت به فکر این می افتد که شما را چک کند. همسر کنترل گر با چک کردن تلفن همراهتان، شبکه های اجتماعی که فعالیت دارید و یا گشتن جیب لباس هایتان به دنبال فهمیدن این است که وقتی او حضور نداشته شما چه کرده اید.

 فکر می کند همیشه حق با اوست

او در بحث و جدل ماهر است و می داند که چگونه در هر بحث یا مناظره ای که با او شروع می کنید، برنده شود. حتی هنگامی که حق با او نیست و بی منطق ترین آدم روی زمین است، باز تسلیم نمی شود. آنقدر بحث را با شما ادامه می دهد تا شما اعلام کنید که مثل همیشه حق با اوست و شما اشتباه می کردید. قبول کردن حرف های بی منطق، جزء سخت ترین کارهایی است که یک انسان انجام می دهد. کوتاه آمدن در مقابل همسر کنترل گر تنها راه نجات از بحث هاست که به شدت نیز آزاردهنده است. همسر کنترل گر به شدت خودخواه است. او همیشه تصمیمات و حرف های خودش را در اولویت اول قرار می دهد.

 همسر کنترل گر باعث می شود احساس گناه کنید

همسر کنترل کننده همیشه به دنبال پیدا کردن اشتباهات و خطاهای شماست. اگر در گذشته کار اشتباهی انجام داده باشید، شوهر کنترل گر از آن به نفع خود استفاده می کند. مخصوصا اگر به هر نحوی به او یا زندگیتان آسیبی رسانده باشید، او مدام آن را یادآوری می کند. اینکار باعث بوجود آمدن احساس گناه در فرد می شود.

ایجاد احساس گناه در شما راهی است تا شما را تسلیم خواسته هایش کند.

 او باعث می شود که شما احساس مدیون بودن کنید

همسر یک حامی است که می تواند تغییرات بزرگی را در زندگی شما ایجاد کند. اما وقتی شوهر کنترل گر یا زن کنترل گری داشته باشید هر کاری را که برای شما انجام می دهد یا کمک بزرگی که به شما می کند، در نهایت منت می گذارد و شما را مدیون خودش می کند. او دائم لطف خود را به شما یادآوری می کند. منت گذاشتن و مدیون کردن شما باعث می شود تا شما را وادار کند مطابق میل او عمل کنید.

 شرطی کردن پذیرش و مراقبت

اگر همسرتان مرتباً به شما می گوید این کار را انجام بده تا بیشتر به تو اهمیت بدهم یا بیشتر دوستت داشته باشم. این نشانه آن است که او فردی بسیار کنترل کننده است. او از میل شما برای دوست داشته شدن و اهمیت دادن، برای کنترل رفتار و ظاهر شما استفاده می کند. همسر کنترل گر گاهی برای به کرسی نشاندن حرف ها و تصمیمات خود دروغ می گوید. 

 احترام نگذاشتن به حریم خصوصی

هرکسی حریم خصوصی دارد و باید برای آن احترام قائل بود. افراد باید برای خود وقت داشته باشند حتی هنگامی که ازدواج کرده اند. شما و همسرتان باید هر کدام به علایق یکدیگر احترام بگذارید و حداقل زمان کمی را برای فرصت خلوت کردن با خود داشته باشید. اگر همسرتان نیاز شما به تنهایی و حریم خصوصی را درک نمی کند و برای آن احترامی قائل نیست، احتمالا یک فرد کنترل گر است. افراد کنترل کننده در متقاعد کردن شما به این که شما لایق حریم خصوصی نیستید، مهارت دارند. پس با احتیاط قدم بردارید و سعی کنید حریم خصوصی خود را حفظ کنید.

 حسادت بیش از حد

یکی از دلایل بوجود آمدن اختلال کنترل گری این است که همسرتان واقعا از اینکه شریک زندگی خود را از دست بدهد، می ترسد. او ترس خود را از طریق حسادت کردن نشان خواهد داد. اگر زن یا شوهرتان یک فرد کنترل گر باشد احتمالا نسبت به ارتباط شما با هر زن یا مردی بسیار حسادت می کند. صرف نظر از اینکه آن فرد چه کسی است و چه نسبتی با شما دارد. این رفتار اغلب نشانه ای از سوء استفاده عاطفی و نشانه ای از وجود یک بیماری روانی مانند اختلال دو قطبی است.

 او به شدت وسواسی است

آیا تا به حال به شدت با چیزی مخالفت کرده اید اما در نهایت مجبور شده باشید تسلیم شوید. چون همسرتان اصلا حاضر به قبول تصمیم شما نبود؟ یک همسر کنترل کننده باید آنچه را که می خواهد داشته باشد و گرنه زندگی را برای شما سخت خواهد کرد. بنابراین او هر تاکتیکی را امتحان می کند تا آنچه را که از شما می خواهد به دست آورد. او ممکن است در کنار ویژگی کنترل گری یک همسر وسواسی نیز باشد. وسواس فکری اش او را برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن هدایت می کند و نمی گذارد فرصت خطا یا اشتباه را به خود و دیگران بدهد.

 او همیشه شما را برای انجام کارها تهدید می کند

اگر شما تصمیم به انجام کاری خلاف میل او داشته باشید و در آن کار با شکست رو برو شوید. همسر کنترل گر دائم شما را تهدید می کند. شاید او به شما زمان این را بدهد که کاری را انجام دهید که می خواهید. اما دائم شما را تهدید می کند که اگر اشتباهی رخ بدهد با موقعیت ناخوشایندی روبرو می شوید.

 شوهر کنترل گر به شدت خودش را قبول دارد و به خود می بالد

فرد کنترل گر برای اینکه بتواند بقیه را وادار به انجام کاری کند که خودش می خواهد از راه حقارت و تحقیر وارد می شود. او باعث بوجود آمدن احساس حقارت در شما می شود. فرد کنترل گر در مورد خودش یا خانواده اش و دستاوردهایشان به خود می بالد، هر چند که آنها مهم نباشند. او این کار را انجام می دهد تا ارزش خودش را بالا ببرد. با این کار می خواهد شما احساس خوشبختی کنید که او را در زندگی خود دارید و خود را موظف بدانید که او را راضی نگه دارید.

 فرد کنترل گر اصلا انتقاد پذیر نیست

اگر شما از کارها یا تصمیماتش ایراد بگیرید به شدت با شما برخورد می کند. همسر کنترل گر اصلا انتقاد پذیر نیست و به شدت خودش را قبول دارد. او نسبت به دیگران زیاد انتقاد می کند اما خودش انتقاد پذیر نیست. انتقاد کردن از فرد کنترل گر به شدت او را عصبانی می کند.

 اگر اشتباهی انجام دهد خود را تبرئه می کند

حتی اگر کار اشتباهی از او رخ بدهد آنقدر مهارت دارد که شما را متقاعد کند او این کار را برای شما انجام داده است!!!! فرد کنترل گر می داند که چگونه ورق را برگرداند. او همه چیز را به نفع خود تمام می کند. همسر کنترل گر استاد تبرئه کردن خود است. اشتباه و خطا در هر فردی وجود دارد. مهم این است که فرد اشتباه خود را بپذیرد و مسئولیت آن را قبول کند.

چرا همسرم وسواس دارد؟

زندگی با ادم وسواسی

وسواس ها معمولا هیچ دلیل ریشه ای ندارند و نمی توان دلیل ثابت و مشخصی را برای آنها بیان کرد. اما به احتمال زیاد وسواس ها به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی هستند. از مهم ترین دلایل و علت های وسواس فکری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 ژنتیک

طبق مطالعات انجام شده، حدود 45 تا 65 درصد از علل وسواس فکری- عملی را می توان به عوامل ژنتیکی نسبت داد. اگر در خانواده خود افرادی را دارید که از وسواس رنج می برند، مانند پدر، مادر و یا خواهر و برادر، احتمال اینکه شما نیز دچار این مشکل شوید، وجود دارد.

 آسیب های گذشته

تجربه آسیب هایی در دوران کودکی و یا به طور کلی تر در گذشته فرد می تواند باعث ایجاد وسواس در او شود. سوء استفاده جنسی، خیانت، شکست عشقی و یا تجربه های تلخ در گذشته و … یک عامل مهم برای وسواس به شمار می روند. علاوه بر این، اغلب افرادی که مبتلا به وسواس فکری هستند، از اختلال استرس پس از سانحه نیز رنج می برند.

 نحوه تربیت

بین داشتن والدینی که بیش از اندازه محافظه کار هستند، شخصیت محافظت کننده بیش از حد دارند، و ایجاد وسواس رابطه مستقیمی وجود دارد. والدینی که دائم مضطرب هستند و یا ترس از آسیب رسیدن به فرزند خود را دارند، باعث می شوند فرزندانشان انسان های به شدت وسواسی شوند. محیط خانواده و نحوه تربیت فرزندان تاثیر بسزایی در ایجاد وسواس دارد. مثلا اگر شما در خانواده ای تربیت شده باشید که دائم نسبت به تمیزی لباس ها و وسایل شما حساس بوده اند و شما مجبور بودید دائم به حمام بروید حتی وقتی تمیز بودید، احتمال ابتلا شما به وسواس آلودگی به شدت بالا است.

 استرس

طبق تحقیقات مشاوران مرکز مشاوره آویژه، رویدادهای استرس زا در زندگی، به ویژه در دوران کودکی، نقش بسزایی در ایجاد وسواس دارند.

 ناهنجاری های مغزی

مطالعات انجام شده برروی مغز افرادی که از وسواس رنج می برند، نشان داده است که این افراد بیش فعالی را در مناطقی از مغز که در کنترل تکانه، تنظیم هیجانی و تصمیم گیری دخالت دارند، همراه دارند.

 سایر شرایط

تحقیقات نشان داده است که حدود 69 درصد از افراد مبتلا به وسواس، از یک یا چند بیماری دیگر نیز رنج میبرند. برخی از مهم ترین این بیماری ها عبارتند از: اختلال اضطراب فراگیر، اختلال افسردگی اساسی و یا اختلالات تیک مانند سندروم تورت.

چگونه وسواس همسرم را از بین ببرم؟

تاثیر وسواس در زندگی مشترک به شدت زیاد است.  افراد درگیر با این بیماری و یا اطرافیان آنها احساس می کنند نمی توانند این نوع بیماری را کنترل و یا مدیریت کنند. در صورتیکه این گونه نیست. راه های زیادی برای کنترل و مدیریت وسواس وجود دارد. در این قسمت چند راه ساده برای مقابله با افکار وسواسی و وسواس فکری گفته شده است.

داشتن شوهر وسواسی می تواند به مرور یک مرد بد اخلاق و عصبی را همراه با خود داشته باشد. اگر همسر شما نیز علاوه بر اینکه وسواس دارد به شدت بد اخلاق و عصبی است. توصیه می کنم خواندن مقاله نحوه رفتار با مردان بد اخلاق را فراموش نکنید.

 همسر وسواسی خود را حمایت کنید

اگر شما همسر وسواسی خود را حمایت کنید و به او کمک کنید تا افکار وسواسی خود را کنار بگذارد، او احساس تنهایی نمی کند و احتیاج نیست به تنهایی به این مشکل روبه رو شود. اگر همسر شما از وسواس افکار مزاحم و یا وسواس فکری خیانت رنج می برد، هرگز او را تنها نگذارید. با او صحبت کنید و راه هایی برای مقابله با این افکار و حمایت از همسر خود پیدا کنید. افکار مزاحم وقتی که فرد تنها باشد بیشتر به سراغش خواهند آمد. پس هرگز همسر خود را به مدت طولانی تنها نگذارید.

 پرهیز از مصرف مواد مخدر، سیگار و یا الکل

اگر شوهر وسواسی شما هنگام مواجه با وسواس خود، برای کاهش اضطراب و استرس از مصرف مواد مخدر و یا سیگار کشیدن کمک می گیرید، به شدت اشتباه است. به او کمک کنید تا این عادت بد خود را ترک کند. بسیاری ازافراد مبتلا به وسواس، دارای اختلال مصرف مواد نیز هستند. مصرف بیش از حد الکل علائم وسواس فکری را افزایش می دهد. مصرف مواد باعث ایجاد توهم و افزایش افکار مزاحم در فرد می شود. همچنین ترس از آسیب پذیری را در فرد تقویت می کند.

 تمرین عادت های خواب خوب

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باعث ایجاد افکار مزاحم در افراد می شود بی خوابی است. بی خوابی می تواند وسواس رابطه ای و ترس از خیانت را نیز تشدید کند. به همسر خود کمک کنید تا ساعت های خواب منظم و مشخصی را داشته باشد. او برای بهبود کیفیت خواب خود باید عادات خواب سالم مانند رفتن به رختخواب در ساعت مشخص و یا خاموش کردن تلفن همراه خود یک ساعت قبل از خواب را در برنامه های خود قرار دهد.

ورزش کردن به طور منظم

فعال ماندن و داشتن فعالیت های ورزشی به همسرتان کمک می کند تا انرژی اضافی خود را بسوزاند و از وسواس های خود دور بماند. اگر همسرتان از وسواس نجاست و آلودگی رنج می برد سعی کنید او را در محیط های ورزشی قرار دهید. این کار باعث می شود که او تمام انرژی خود را صرف ورزش کردن کند و دیگر برای تمیز کاری های اضافی و شست و شوها زمان و انرژی نداشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن فعالیت بالا می تواند شدت علائم وسواس فکری را کاهش دهد.

 به همسر خود کمک کنید تا تمرکز حواس خود را افزایش دهد

اگر همسرتان بتواند تمرکز بالایی برروی حواس و افکار خود داشته باشد، می تواند وسواس خود را کنترل و مدیریت کند. ذهن آگاهی و تکنیک های ذهی مانند یوگا و مدیتیشن می تواند به همسر شما کمک کند تا ثابت قدم بوده و افکار خود را کنترل کند. تمرین تمرکز حواس برای افرادی که از وسواس آسیب، افکار مزاحم و وسواس فکری نجاست رنج می برند به شدت مسمر ثمر خواهد بود.

 مدیریت استرس

استرس داشتن می تواند افکار و رفتارهای وسواسی را تحریک کرده و یا آنها را بدتر کند. اگر همسرتان از وسواس کمال گرایی و یا وسواس آسیب رنج می برد به او کمک کنید تا استرس خود را کاهش دهد. افرادی که از وسواس کمال گرا یا آسیب رنج می برند همراه با وسواس خود میزان به شدت بالایی استرس را تحمل می کنند. استرس از انجام کارهای اشتباه و یا استرس از آسیب رسیدن به کسی می تواند باعث افزایش وسواس آنها شود. پس همسرتان باید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت استرس خود باشد. سعی کنید استرس خود را بهینه کنید و در مواقع استرس زا آرامش خود را حفظ کنید.