معافیت پوکی استخوان / شرایط معافیت از رزم، دائم و موقت

معافیت پوکی استخوان

سربازی، دورانی پرافتخار و آموزنده در زندگی هر مرد، گاه با چالش‌هایی برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان همراه می‌شود. این مقاله به بررسی شرایط معافیت از خدمت سربازی برای مبتلایان به پوکی استخوان می‌پردازد و راهنمای جامعی برای گذر از این دوراهی چالش‌برانگیز ارائه می‌دهد.

معافیت سربازی یکی از روش هایی می باشد که مشمولان می توانند با استفاده از آن دوران خدمت خود را به تعویق انداخته یا به خدمت سربازی اعزام نشوند.

معافیت پوکی استخوان در گروه بیماری هایی قرار دارد که مشمولان مبتلا به آن بر حسب شدت و ضعف بیماری می توانند نوعی از معافیت پزشکی را دریافت نمایند.

افرادی که از بیماری پوکی استخوان رنج می برند و در سن اعزام به خدمت سربازی هستند می توانند معافیت پزشکی روماتولوژی دریافت نمایند.

البته روماتولوژی بخشی از لیست بیماری های منتشر شده از سوی سازمان نظام وظیفه است که شامل بیماری های متنوع استخوانی می گردد که یکی از آنها پوکی استخوان می باشد.

بسیاری از مشمولان به دنبال یافتن اطلاعاتی هستند تا از حدود بیماری پوکی استخوان که باعث دریافت معافیت می شود مطلع شوند.

بنابراین مشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله به بررسی جزئیات مربوط به معافیت پوکی استخوان پرداخته و در اختیار مشمولانی که تمایل دارند در مورد آن اطلاعات لازم را کسب نمایند، قرار داده اند.

معافیت پزشکی پوکی استخوان

سازمان نظام وظیفه برای دریافت معافیت مشمولان قوانین و مقرراتی را وضع نموده است که با توجه به آنها مشمولان می توانند خدمت سربازی خود را به گونه ای دیگر سپری نمایند یا از رفتن به خدمت منع شوند.

یکی از راه هایی که پیش روی مشمولان با ناتوانی جسمی قرار گرفته تا از خدمت معاف شوند، دریافت معافیت پزشکی است. بیماری هایی که مشمولان با توجه به آن از خدمت معاف می شوند بسیار زیاد بوده و هر کدام در گروه خود تقسیم بندی شده اند.

به طور مثال بخش بیماری های اعصاب و روان که مشمولان با اختلالات گوناگون روانی در این گروه قرار می گیرند، یا بیماری های روموتولوژی و بافت همبند که شامل بیماری های متابولیک استخوان یا مفاصل و … می باشد.

 پوکی استخوان در بخش بیماری های روموتولوژی و بند 6 با نام بیماری متابولیک قرار دارد که معافیت دائم و خدمات از رزم برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محدودیت های معافیت اعصاب و روان حتما مقاله معافیت اعصاب و روان را حتما بخوانید.

بیماری پوکی استخوان و معافیت سربازی

پوکی استخوان در واقع بیماری است که با ضعف در استخوان ها باعث شکستگی ناگهانی در مفاصل و آسیب به افراد خواهد شد. کاهش استقامت استخوان ها در مشمولان خدمت سربازی یکی از بیماری هایی است که باعث ناتوانی افراد در انجام امور نظامی می باشد.

حتی ممکن است بقدری استحکام بافت استخوانی فرد سست باشد که با انجام کوچکترین حرکت عادی نیز، مشکلات جدی برای آنها بوجود بیاید.

 با این حال برای بیماری پوکی استخوانی حدودی تعریف شده است که مشمولان با توجه به آن می توانند از خدمت سربازی معاف از خدمت یا رزم شوند.

معافیت پزشکی سربازی انواع مختلفی دارد که در اینجا لازم است تا برای تفهیم بیشتر شما در مورد نوع معافیت پزشکی پوکی استخوان، در مورد آنها بطور مختصر توضیح دهیم.

انواع معافیت پزشکی پوکی استخوان

 معافیت دائم: شدت بیماری به گونه ای باشد که فرد نتواند وظایف خود را در دوران سربازی به خوبی انجام دهد و همچنین قرار گرفتن در شرایط سخت نظامی باعث بروز مشکلات جدی تری برای فرد مشمول شود.

 معافیت موقت: کسانی که مبتلا به بیماری خاصی هستند ولی باید تحت درمان قرار گیرند تا با بدست آوردن سلامت جسمی خود بتوانند، دوران خدمت را سپری نمایند.

مدت زمانی که مشمول به درمان می پردازد معافیت موقت سربازی برای او ثبت خواهد شد. عواملی که در تعیین مدت زمان معافیت موقت نقش دارد نوع و شدت بیماری است که بین 3 الی 9 ماه به متغیر می باشد.

اگر مشمولان در حین خدمت سربازی موفق به دریافت معافیت موقت شوند ابتدا از دوره خدمت ترخیص می شوند. اما اگر پس از پایان این دوره، معافیت از رزم بگیرند، این مدت زمان از خدمت سربازی آنها کسر نخواهد شد.

 آن دسته از مشمولانی که نقص عضو شده یا دچار مشکلات جزئی جسمی و روانی هستند به طوری که توان انجام امور رزمی را ندشته باشند، معافیت از رزم را دریافت خواهند نمود.

پوکی استخوان کدام نوع از معافیت پزشکی را دریافت می کند؟

برای معافیت پوکی استخوان شرایطی وضع گردیده است که مشمولان با توجه به آن نوعی از معافیت پزشکی را دریافت می کنند.

مرکز مشاوره آویژه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد